دي اول قصة لي مع الفلكة و المد على الرجلين عموما
كنت وقتها في سنة ستة ابتدائي و كنت في المجمل بنت شاطرة او فوق المتوسطة دراسيا لكن كنت بنت شقية و معفرتة و غاوية لعب و كان معايا زميلتي و جارتي من نفس سني و معايا في نفس الفصل بنت اسمها نيرة و كنا شركاء في الشقاوة و في مرة فضلنا نلعب و ماعملناش الواجب و رحنا المدرسة تاني يوم
كانت ميس نشوى عندنا في الحصة الاولى و داخلت الفصل بخرزانتها الشهيرة و بدات تفتش على الواجبات و كان طبعها تضرب على الايدين في حالة الاخطاء او التقصير لكن في حالة لو ولد او بنت معملتش الواجب فبيكون عقابهم معروف بتمدهم على رجليهم في الفلكة
جه دور على كراسة نيرة ماكنتش عاملة الواجب فقالت لها اطلعي برة على السبورة و ده معناه انها هاتتمد على رجليها في الفلكة
و وصلت ميس نشوى عندي قلت لها ماعملتش الواجب قالت اطلعي جنب زميلتك و كانت الحصيلة ان طلع ورانا كمان ثلاث بنات ماعملوش الواجب هايتمدوا على رجليهم معانا
ميس نشوى بعتت بنت علشان تنزل تجيب الفلكة من اوضة المدرسين
ميس نشوى كان معروف عنها طريقة معينة في المد على الرجلين ان البنت اللي هاتتمد على رجليها تقعد على الكرسي بتاعها و تفرد رجليها و هي حافية القدمين في وش الفصل كله علشان يبقى مدها على رجليها عبرة للكل
الفلكة وصلت
نيرة كانت اول بنت ندهت عليها ميس نشوى علشان تمدها على رجليها طبعا نيرة كانت قالعة الجزمة و حافية و انا و كل البنات كنا قالعين الجزم و حافيين و جاهزين للمد على رجلينا لان ميس نشوى كان لها نظام انها بتمد على رجلين البنت خمس خرزانات و بتزود المد على الرجلين للي بتتاخر في قلع الجزمة و تضيع الوقت في المحايلات و بتضرب البنت اللي لابسة شراب في رجليها خرزانة زيادة علشان يبقى في عدل بين اللي اتمدت على رجليها و هي حافية و اللي اتمدت على رجليها و هي لابسة شراب
نيرة راحت على كرسي المد و فردت رجليها لقدام و في بنتين لفوا الفلكة على رجلين نيرة و رفعوا رجليها لفوق
و رفعت ميس نشوى الخرزانة و بدأت في مد نيرة على رجليها و البنت المسكينة بتصرخ لغاية ما رجليها اخدت نصيبها تمام و رجليها احمرت من لسع الخرزانة على بطن رجليها اللي كانت حافية تماما من غير شراب
اتفكت الفلكة من رجلين نيرة و قامت و هي مش عارفة تلمس الارض برجليها ماشية على طرفين رجليها بتدور على جزمتها
و دخلت بعد نيرة بنت تانية علشان تتمد على رجليها و قعدت على الكرسي بنفس الوضع بتاع نيرة و قامت و رجليها حمرا زي نيرة بالظبط
و بقيت انا اللي عليا الدور في المد على رجليا في الفلكة لاول مرة في حياتي
و انا في الحقيقة كان عندي شعور غريب مش عارفة هو شجاعة و لا عند و لا رغبة في خوض تجربة المد على الرجلين باعتبارها تجربة جديدة عليا
اننا كنت واقفة مستنيا دوري في المد على رجليا و انا هادية في حين ان البنات حواليا كانوا بيبكوا و بيرتجفوا و بيفركوا في رجليهم خايفين من المد على رجليهم لكن انا كنت عادية خالص
المم رحت قعدت على كرسي المد و فردت رجليا كاني بامدها لبنت بتعملي رسم حنة مش بنتين بيلفوا الفلكة على رجليا
ميس نشوى خدت بالها من هدوئي و تماسكي فبدات تمرر الخرزانة على رجليا بهدوء زي اللي بتحدد المكان اللي هاتنشن عليه
و قالت يا سلام يعني مش هامك الخرزانة و الفلكة و المد على الرجلين شكلك فرحانة بفرجتهم على رجليكي بصراحة هيا رجليكي حلوة و انا هاخليها حمار و حلاوة دلوقتي
ميس نشوى رفعت الخرزانة على اخر ما عندها لدرجة انها عملت صوت فظيع في الهوا قبل ما تنزل رجليا و تعمل وجع رهيب
لكن انا حافظت على تماسكي لاني كنت عارفة ان التوسل و المحايلة و العياط و محاولة شد رجليا من الفلكة و انا باتمد كل ده مالهوش لازمة و هاتبهدل و انقص كرامتي على الفاضي ففضلت متماسكة طول مدة المد على رجليا هما صحيح خمس خرزانات بس اللي جربتهم على رجليها تعرف ان ما بين رفعة الخرزانة و لسعتها على الرجلين كأن عدت ساعة مش مجرد ثانية
ميس نشوى كانت زعلانة انها خلصت الخمس خرزانات مد على رجليا من غير ما اصوت و اتمرمغ فكانت خايفة لده يدي انطباع للبنات ان المد على الرجلين في فلكتها عقاب سهل و مش مرعب
و كان كل غضبها و شدتها من نصيب البنتين اللي اتمدوا عل رجليهم بعدي
البنتين فكوا رجليا من الفلكة و فعلا خلت رجليا شديدة الحمار كما وعدت
المد على رجليا وجعني جدا زي زي اي بنت اتمدت على رجليها في فلكة ميس نشوى لكن انا كنت حابة اكون قوية و اخدت صندلي من الارض و مشيت حافية على بلاط الفصل لغاية مكاني و لما قعدت في مكاني لبست صندلي عادي كان يدوب في دموع خفيفة نزلت مني غصب عني لكن ماقاعدتش اعيط زي البنات اللي اتمدوا على رجليهم قبلي و بعدي
انا كنت متماسكة لدرجة اننا لما روحنا و قاعدين بالليل انا و نيرة نحل الواجبات "علشان رجلينا مش هاتستحمل فلكة تانية" فنيرة بقت تبص على رجليا و تقول لي انتي رجليكي دي ايه ده انا رجليا لسه بيوجعوني و مش قادرة امشي عليهم
و دي كانت اول قصة لي مع المد على الرجلين في فلكة ميس نشوى
تعليقات
إرسال تعليق