التخطي إلى المحتوى الرئيسي

المشاركات

عرض المشاركات من نوفمبر, ٢٠١٧

فلكة من ماما المدرسة - قصص الفلكة والمد على الرجلين

اتمديت على رجليا مرات قليلة لكن اكتر مرة اتمديت فيها وماثرة فيا هي الفلكة دي بالذات ماما كانت مدرسة برة البيت و جوة البيت  انا و اخواتي كنا اربع بنات و انا اصغرهم  لما كان يهل علينا موسم شهادات الشهر فكنت بشوف اخواتي البنات الاكبر مني وهما متشقلبين  ورجليهم لفوق متعلقين شبه الفلكة المدرسية او فلكة الكتاتيب  بتاعة زمان  وماما نازلة ضرب بالخرزانة على رجليهم  وصوت طرقعة الخرزانة على رجليهم مرعب وصويتهم جايب لاخر الدنيا والكلام اياه بتاع  ااه رجلييي اخر مرة و الله اخر مرة  المرة الجاية هذاكر نسبة النجاح المعترف بيه عند ماما اقل حاجة 70% في كل مادة و مفيش مادة تشيل مادة يعني لو واحدة مننا جايبة درجات نهائية في كل المواد ونقصت في الانجليزي مثلا عن سبعين في المية يبقى هاتتمد يعني هاتتمد  انا في الغالب كنت من البنات اللي ماشي حالهم وبعدي حاجز السبعين عشان اهرب من فلكة و علقة كل شهر  تقريبا مفيش شهر عدى بدون مد على الرجلين  لواحدة او اتنين من اخواتي البنات واحيانا كلهم على رجليهم بالدور خاصة اختي الكبيرة مباشرة كانت اكتر واحدة بتتمد على رجليها و بتكمل درجات نجاحها على رج

ميرنا: بابا مدني على رجليا بالخرزانة و الفلكة و انا في ثانوي -قصص الفلكة

انا ميرنا عندي دلوقتي 22 سنة يقولون عني انني من الجميلات  اعيش في حي متوسط في القاهرة لكن والدي اصوله صعيدية "جنوب مصر" و هو عصبي جدا  كنت و انا صغيرة ممكن انضرب بخرزانته الفظيعة الرفيعة علقة جامدة جدا لاتفه الاسباب  الغريب ان لما كنت طفلة مكانش متعود يمدني على رجليا لا انا و لا اختي كان بيضربنا بالعصاية على جسمنا او يخلينا نفتح ايدينا و يضربنا عليهم لكن الغريب انه عكس الناس كلها بدا يمدني على رجليا لما كبرت  اول مرة مدني فيها على رجليا لما سقطت في امتحان الكيمياء و انا في سنة اولى ثانوي و مكانش اي مد ع الرجلين ده يومها مدني على رجلي في الفلكة و اول مرة مدني فيها للاسف مكانتش المرة الاخيرة لدرجة اني مش فاكرة مدني على رجلي كم مرة  كان على اي غلطة ينادي على ماما و يطلب منها تجيب الفلكة و يطلب عمتي تيجي و كانت سكنا تحتينا و تبدا العلقة ماما كانت بتخليني انام على ضهري   وعمتي ماما يمسكوا رجليا الاتنين و يربطوهم في عصاية تخينة كانت في الاصل رجل ترابيزة قبل ما تتحول لفلكة اتمد عليها انا و اختي وبعدين يرفعوا الفلكة برجليا لفوق و ماما تمسك الفلكة من ناحية و عمت

اتمديت على رجلي بخرزانة الابلة ماجدة

المد بخرزانة مس ماجدة مدرسة العلوم كان عندنا مدرسة علوم فى تالتة اعدادى اسمها مس ماجدة وكانت معروفة انها شديده وتستخدم طريقة المد على الرجلين فى المدرسة و فى الدروس البرايفت وكانت صاحبة ماما وطلبت منها ماما انها تديني درس برايفت فى العلوم مس ماجدة قالت لماما بس لو ما ذاكرتش هامدها على رجليها في الفلقة هي حرة فردت ماما اعملى فيها اى حاجه المهم انها تذاكر فعرفت اني هاشوف ايام سوداء فى هدا الدرس وخدت مواعيد الدرس من مس ماجدة وكانت وسط مجموعه من 6 خمس بنات وولد ومع اول حصه اعطت مس ماجدة الحصه الاولى وفى اخرها قالت اخر كل شهر فى امتحان فى الدرس كمان مش فى المدرسه بس ويا ويل كل من يجب اقل من 30 من 50 انتوا عارفين انا بامد على الرجلين سواء ولد او بنت ومع اختبار اول شهر فى الدرس اعطت مس ماجدة كل واحدة منا اسئله مختلفه وانا ماكنتش مذاكرة كويس وبعد ما مس ماجدة صححت الورق وحصلت انا وواحده كمان من البنات على اقل من 30 من 50 فقالت يوم اسود عليكوا هاتتمدوا على رجليكم ( انا كنت اتمديت على رجلي من ماما قبل كده بس دى اول مره اتمد على رجلي قدام صحباتي و كمان كان معانا ولد ) قالت لى انتي الا