التخطي إلى المحتوى الرئيسي

المشاركات

عرض المشاركات من نوفمبر, ٢٠١٦

اتمديت على رجلي بالتقسيط غير المريح - قصص مد البنات عل رجليهم

انا اتمديت على رجليا اكتر من مرة و انا بنت صغيرة اغلبهم او يمكن كلهم كانوا بسبب الواجبات و التسميع يعني تقدروا تقولوا اني كنت من البنات اللي ليهم قصص مد على الرجلين مش مجرد قصة مد على الرجلين واحدة لكن انا في المرة دي هاحكي قصة واحدة اتمديت فيها على رجليا بالتقسيط هههه انا كنت ساعتها في سنة ساتة ابتدائي و مدرستنا كانت عادية بنين و بنات و كانت ابلة العربي برضه مش بتفرق بين البنين و البنات فلو عاقبت بالضرب على الايدين كانت بتضرب الصبيان و البنات و لو عاقبت بالمد على الرجلين بالخرزانة بتمد الصبيان و بتمد البنات على رجليهم عادي بدون تفرقة و كان مساعدها على كده ان البنات كان زيهم مشابه لزي الصبيان فكنا بنلبس بنطلونات عادي يعني مفيش موانع تمنع انها تمد البنات على رجليهم بحجة اللبس او كده و في مرة كانت بتفتش على الواجبات و انا ما كنتش عاملة الواجب و باحاول اتدارى لكن الدور جه عندي و حسيت ان قلبي وقع في رجليا سالتني عن الواجب قلت لها معملتش الواجب يا ابلة قالت لي طيب اطلعي برة طلعت وقفت برة عند السبورة الابلة دي بالذات رغم انها كانت شديدة بس مكانتش غاوية مد على الرجلين زي غيرها فلما ك

ماما الابلة مدت البنت على رجليها بقسوة

 من ضمن قصص المد على الرجلين اللي اتمنى انكم تنشروها في فلكة البنات تلك القصة التي شهدتها بنفسي و انا صغيرة شفت مد على الرجلين كتير حواليا في الدروس و المدرسة و للبنات زميلاتي لكن في المرة دي كان المد على الرجلين مختلف تماما انا امي مدرسة عربي في مدرسة اعدادية للبنات و كنت عارفة انها بتستخدم في العقاب اسلوب المد على الرجلين للبنات المهملات في واجباتهم او مش حافظين او الراسبات في اختبارات الشهر و هي نفسها كانت بتحكي احيانا انها مدت بنات انهارده على رجليهم بسبب كذا او كذا او ممكن تقول ان كان في بنت من البنات صعبت عليها و هي بتمدها على رجليها لكن مكانتش تقدر تفرق في المعاملة بين البنات و لما تكون شايفة بنت مقصرة و غلبانة او عندها ظرف ما تقدرش تستثنيها من المد على رجليها و تمد البنات الباقيين  و كان شعارها المساواه في الظلم عدل على الرغم من اني كنت عارفة ان ماما بتمد على الرجلين في المدرسة لكن المختلف هو استغرابي الشديد لما رحت لها المدرسة مرة و حضرت معاها حصة و شفتها و هي بتمد بنت على رجليها قدامي مش عارفة حصل لي شعور غريب يومها زي ما اكون حسيت بقسوة امي لاول مرة خاصة انها مكا

انا و اربع بنات اتمدينا على رجلينا في فلكة ميس نشوى-قصص المد على الرجلين للبنات

دي اول قصة لي مع الفلكة و المد على الرجلين عموما كنت وقتها في سنة ستة ابتدائي و كنت في المجمل بنت شاطرة او فوق المتوسطة دراسيا لكن كنت بنت شقية و معفرتة و غاوية لعب و كان معايا زميلتي و جارتي من نفس سني و معايا في نفس الفصل بنت اسمها نيرة و كنا شركاء في الشقاوة و في مرة فضلنا نلعب و ماعملناش الواجب و رحنا المدرسة تاني يوم كانت ميس نشوى عندنا في الحصة الاولى و داخلت الفصل بخرزانتها الشهيرة و بدات تفتش على الواجبات و كان طبعها تضرب على الايدين في حالة الاخطاء او التقصير لكن في حالة لو ولد او بنت معملتش الواجب فبيكون عقابهم معروف بتمدهم على رجليهم في الفلكة جه دور على كراسة نيرة ماكنتش عاملة الواجب فقالت لها اطلعي برة على السبورة و ده معناه انها هاتتمد على رجليها في الفلكة و وصلت ميس نشوى عندي قلت لها ماعملتش الواجب قالت اطلعي جنب زميلتك و كانت الحصيلة ان طلع ورانا كمان ثلاث بنات ماعملوش الواجب هايتمدوا على رجليهم معانا  ميس نشوى بعتت بنت علشان تنزل تجيب الفلكة من اوضة المدرسين ميس نشوى كان معروف عنها طريقة معينة في المد على الرجلين ان البنت اللي هاتتمد على رجليها تقع

اتمديت على رجليا علشان زميلي مسك ايديا-قصص المد على الرجلين للبنات

 قصتي مع المد على الرجلين في منتهى العجب قصص المد على الرجلين اغلبها بسبب جدول الضرب او التسميع او الرسوب في الامتحانات و غالبا ما بتكون قصص مد على الرجلين لاولاد و بنات و هما صغيرين لكن انا اتمديت على رجليا و انا بنت كبيرة و دي كانت حاجة مؤلمة جدا نفسيا و كسرت نفسي بجد انا كنت ساعتها بنت كبيرة في دبلوم ثانوي فني و كان لي زميل في الدرس و كان بيننا اعجاب متبادل و كان عندنا حصة في الدرس و اتلغت فقعدنا مع بعض شوية في مكان عام و الولد اتجرا و مسك ايدي و كنا في حالة رومانسية جدا لكن اللي حصل بعد كده كرهني في الرومانسية خالص علشان زميلي مسك ايديا اتمديت على رجليا فعلا ده اللي حصل مش عارفة ازاي في حد شافنا و عرف اهلي في البيت و فعلا رجعت البيت لقيت الدنيا والعة لقيت اخويا اصغر مني بسنة بيزعقلي و يشتمني فرديت عليه الشتيمة راحت امي قالت لي انتي كمان لكي عين تبجحي اقلعي يا بت اللي في رجليكي ده "كنت لابسة في رجليا صندل مفتوح من قدام و كنت متعودة اقلع جزمتي او صندلي على الباب لاننا بنبقى في البيت رجلينا حافية عادي يعني و بنلبس في رجلينا شبشب للحمام و خلاص" انا كنت مفكرة امي تقص

قصص المد على الرجلين و الفلكة بين الفرجة و التهديد

انا دلوقتي مدام و ام كل قصصي مع الفلكة و المد على الرجلين و انا صغيرة فرجة على المد  او تهديد بالمد يعني يا اما باتفرج على زميلاتي البنات و هما بيتمدوا على رجليهم يا اما باتهدد بالمد على رجليا اول قصة مع المد على الرجلين اتهددت فيها بالمد على رجليا كنت في ابتدائي مش فاكرة ايه سبب اني كنت هاتمد على رجليا من ماما في البيت و انا كنت سمعت ماما بتغمز اختي الكبيرة و بتقولها روحي خبي العصاية و فعلا امي امعانا في رسم الدور عملت كل طقوس المد على الرجلين كانها هاتمدني على رجليا بجد خلتني اروح انام على ظهري على السرير و ارفع رجليا و ندهت اختي علشان تمسك رجليا علشان اتمد على رجليا و كأنهم في اخر لحظة ما لقيوش العصاية و امي قالت خلاص انها مش هاتمدني على رجليا و اختي نزلت رجليا و انا كنت صغيرة و مش مستوعبة يعني ايه مد على الرجلين و ايه يعني لما اتمد على رجليا ثاني قصة مد على الرجلين كانت مجرد فرجة على اختي الاكبر مني و بابا بيمدها على رجليها و هي في تالتة اعدادي ماما كانت بتسمع لاختي كلمات الانجليزي و واضح  ان اختي مكانتش حافظة كويس و واضح كمان انها كانت معرفاها انها لو معرفتش تسمع كويس

اتمديت على رجليا و انا طالبة جامعية لسبب محرج جدا- قصص المد على الرجلين للبنات

انا عمري حاليا 23 سنة اتمديت على رجليا مرة واحدة بس من اختي الكبيرة انا كنت بنت شاطرة و مجتهدة جدا في دراستي و عمري ما اتعرضت لموقف اني اتمد على رجليا في مدرسة او درس المد على الرجلين عموما كان موجود في بيئتي بس نادر جدا و في الاخطاء الكبيرة يعني حصل ان لي زميلات البنات اتمدوا على رجليهم في ابتدائي بسبب رسوبهن في امتحان شهر و مرة بنت زميلتي اتمدت على رجليها بسبب اهمالها الواجبات لكن انا كنت في المجمل مجتهدة و ماتعرضش لعقاب المد على الرجلين في ابتدائي خالص في الاعدادية بنات حصلت كم واقعة كده ان بنات اتمدوا على رجليهم بسبب الهروب من المدرسة او حاجات شبه كده طبعا في الثانوي و بالذات في ثانوي بنات لا يمكن بنت تتمد على رجليها ابدا في المدرسة اشد حاجة استدعاء ولي الامر و هو بقى يتصرف مع بنته في البيت يمدها على رجليها يعبطها يحرمها من المصروف اهه كل ولي امر و طريقته اما في البيت فما حصلش ان واحدة مننا انا و اخواتي البنات اتمدت على رجليها غير مرة ماما مدت اختي الصغيرة على رجليها بسبب انها كانت بتلعب بالكبريت و هتولع في البيت فماما جرتها من دراعها و حدفتها على السرير و ندهت لي اجيب الخ

بنتين اتمدوا على رجليهم فلكة بسبب التدخين -قصص المد على الرجلين و الفلكة

اتمديت على رجليا اكتر من مرة في مراحل التعليم المختلفة ابتدائي و اعدادي و حتى الثانوي اتمديت فيه على رجليا اتمديت على رجلي من بابا و جربت المد على رجليا بالخرطوم من ماما حتى اختي الكبيرة مدتني على رجليا مرة او اتنين و طبعا اتمديت على رجليا في الدرس عند اكتر من مدرس او مدرسة يعني تقدروا تقولوا اني اخدت التعليم كله مد على رجلي قصة المد على الرجلين اللي انا عايزة احكيها المرة دي كانت من اشد المرات اللي اتمديت فيها على رجليا كنت ساعتها في سنة تالتة اعدادي و اتمديت على رجلي مش في الفصل و لا حتى في الطابور لاء ده انا يومها اتمديت على رجليا في مكتب الابلة المديرة فكان لازم المد على الرجلين يبقى قد المقام مش اي مد على الرجلين و السلام سبب اني اتمديت على رجليا يومها انا و صاحبتي فريال ان واحدة من المدرسات شافتنا و احنا بندخن سجاير فالقيامة قامت و الموضوع وصل للمديرة بعتونا لمكتب المديرة علشان نترفد اسبوع و يستدعوا اولياء امورنا و فضلنا نعيط و نبكي و نتوسل انها ما ترفدناش و لا تجيب اولياء امورنا و الابلة الاخصائية و ابلة التربية الرياضية اقترحوا اننا نتمد على رجلينا في الفلقة وخلاص علش

قصة مد خمس بنات على رجليهم بخرزانة ميس ايمان

دي قصة اول فلكة و اول قصة مد على الرجلين في المدرسة الابتدائية لو عجبتكم هابعت لكم قصص مد على الرجلين كتير حصلت لي و لاختي و لزميلاتي  اتمديت على رجليا من ميس ايمان مدرسة العربي في سنة خامسة ابتدائي بسبب تسميع النصوص و كانت الابلة ايمان حديثة التخرج نسبيا و سنها لا يتعدى 25 سنة و كانت بتحاول تبقى شديدة معانا و كان نظامها ان اللي البنت اللي مش حافظة بتت مد على رجليها زيها زي الولد معندهاش فرق في المد على الرجلين بين الولد و البنت و كنت انا من ضمن البنات اللي مش حافظين و خرجت على السبورة مع اللي البنات اللي هايتمدوا على رجليهم كنت مرعوبة اني هاتمد على رجليا لاول مرة قبل كده اتهددت بالمد على رجليا و شفت البنات زميلاتي و هما بيتمدوا على رجليهم اكتر من مرة و كان المد على الرجلين بالنسبة ليا خليط من الفرجة و حب الاستطلاع على البنت اللي بتتمد على رجليها قبل ما تتـ مد على رجليها او اثناء و هي بتتـ مد على رجليها لكن بعد البنت ما بتنتهي من الـ مد على رجليها و هي بتلبس جزمتها او صندلها و بترجع مكانها و هي بتعيط من وجع و اهانة الـ مد على رجليها كانت بتصعب عليا جدا و ده اللي كان بيضي

قصة مد هدير على رجليها في فلكة ابلة عايدة -قصص المد على الرجلين

ميس عايدة مدت هدير على رجليها هدير تحكي ل فلكة البنات قصة مدها على رجليها في الفلكة و هي حافية القدمين امام كل بنات فصلها كنت مهتمة بالانشطة المدرسية و كنت مشتركة في اكتر من نشاط فني و رياضي و اجتماعي و كانت اسرتي مش معارضة اشتراكي في الانشطة لاني كنت شاطرة و بذاكر كويس لكن و انا في تانية اعدادي في الاعدادية بنات كان عندنا مدرسة الدراسات كانت مقتنعة ان النشاط المدرسي فرصة لهروب البنات من الحصص و انشغال البنت عن المذاكرة و بداية هبوط المستوى الدراسي للبنت و كانت مقتنعة اني باتعمد اتاخر عن حصتها و في احدى المرات الوقت سرقني و ابتدت الحصة اللى بعد الفسحة و عدى يجي نص الحصة عقبال ما طلعت على الفصل دخلت الفصل لقيت ميس عايدة ابلة الدراسات استاذنتها اني ادخل فشخطت فيا جامد و قالت لي انتي كنتي فين فقلت لها انا كنت مع مجموعة النشاط و انا اسفة اني اتاخرت على الحصة شخطت فيا مرة تانية و قالت لي تعالي عند السبورة هنا و اقلعي الجزمة و خلت البنات اللي قاعدين في اول تختة يقوموا و سحبت التختة و دايرتها في اتجاه الفصل كله بحيث البنت اللي تقعد فيها تبقى في مواجهة البنات كلهم انا في المجمل كنت طالبة

قصة مد دنيا على رجليها في فلكة بنت عمتها

 اسمي دنيا حبيت اضيف قصة مدي على على رجلي ضمن قصص الفلقة و قصص المد على الرجلين اللي في مدونة فلكة البنات انا نشات في بيئة نصف ريفية اتمديت على رجليا اكتر من مرة و انا صغيرة و المد على الرجلين كان بيحصل في الدرس او المدرسة و احيانا بيكون في مد على الرجلين في التحفيظ او بيحصل مد على الرجلين في البيت و ساعات المد على الرجلين بيكون بالخرزانة و من غير فلقة بان البنت تقلع الجزمة و تقعد على الارض و تفرد رجلها و الابلة تدوس على قصبة رجليها و تضربها على رجليها بالخرزانة او لو في المدرسة البنت تقلع الجزمة و تقعد في اول صف و ترفع رجليها على التختة و بنتين يمسكوا رجلها جامد ما يخلوش رجليها تفلت اثناء المد على رجلها بالعصاية او الخرزانة  لكن المد على الرجلين في الفلكة او الفلئة ما شفتهوش غير في التحفيظ كانت الابلة المحفظة بتجيب عصاية تخينة غير اللي بتضرب بيها و فيها حبل و البنت بتقعد على الارض و رجلها حافية و بترفع رجليها الاتنين و تدخل رجليها بين العصاية و الحبل و بنتين يلفوا الفلقة قدام بعض لغاية ما تمسك على رجلين البنت جامد و تبقى مش ممكن تفلت و الشيخة تنزل على رجلين البنت مد بال

اتمديت على رجليا و انا طالبة و بقيت زميلة للمدرسة اللي مدتني على رجليا

انا راندا اللي اتمديت على رجليا و انا طالبة و بقيت مدرسة و زميلة للمدرسة اللي مدتني على رجليا اللي ورد ذكري في قصة مدام سلوى  " مديتها على رجليها و هي طالبة فبقت زميلة و بتعاملني باحتقار " مدام سلوى قالت عني في قصتها " و انا فاكرة كويس اول بنت مديتها على رجليها قدام الفصل كله و الغريب بقى انها كانت بنت شاطرة جدا و تقريبا كانت اول مرة تتمد على رجليها على الاقل قدام زميلاتها  اصلها بصراحة غاظتني جدا لانها كانت شاطرة في كل المواد و بقت مهملة في مادتي باعتباري المدرسة الطيبة اللي مهما اهملت معايا عمري ما هامدها على رجليها فالحكاية دي غاظتني جدا لدرجة اني طلعتها برة عند السبورة و خليت البنات يشدوا اول تختة و يغيروا اتجاها بحيث اللي تتمد عليها تبقى رجليها في وش بنات الفصل كلهم و هي بتتمد على رجليها و خليت البنت تقلع جزمتها و شرابها الابيض كمان و ترفع رجليها على التختة و فضلت امدها على رجليها بالعصاية لغاية ما قطعت رجليها من الضرب  البنت كانت مصدومة انها اول مرة بتتمد على رجليها و من مدرسة اصلا مش طبيعتها تمد على الرجلين و كانت البنت يا عيني من صدمتها مش بتصرخ و هي بت