التخطي إلى المحتوى الرئيسي

خمس بنات اتمدوا على رجليهم في فلكة ابلة ناهد و انا اتمديت على رجليا معاهم

فى سنة ستة ابتدائى كانت تدرس لنا العربى و الدين أبلة ناهد و كانت قاسية
 فكان العقاب المعتاد عندها  اربع عصيان على الايدين و هذا مع من تسأله اثناء الشرح و يجاوب غلط ولد او بنت 
  و كانت تقريبا كل يوم خمسة او ستة من الاولاد و البنات بتمدهم على رجليهم بسبب الواجبات و التسميع و نتائج الاملاء و الاختبارات
المد على الرجلين, فلئة بنات, فلكة البنات, قصص الفلكة, مد البنات, فلقة بنات
و كانت لا تمد على الرجلين الا و الرجلين حافية و لد او بنت يعنى قلع الشراب اساسي 
و كانت البنت اللى لابسه شراب طويل تمدها على رجليها بالشراب عادي بس تمدها على رجليها خرزانات زيادة
 أبلة ناهد كانت مرعبة فكانت تدرس لاختى الاكبر منى و ياما مدتها على رجليها
 و كانت اختي عندما تعود الى البيت و تقلع الجزمه و الشراب كنت اراها و هى تمسك رجليها من الالم و كنت اسالها مالك كانت تقول لي بصي على رجليا و عندما يقع نظرى على بطن قدميها كنت اموت من الرعب فكانت رجليها ممتلئة باثار الخرزانة الحمراء و كانت لا تجرؤ ان تظهر ذلك لبابا او ماما لان هذا
المد على الرجلين, فلئة بنات, فلكة البنات, قصص الفلكة, مد البنات, فلقة بنات
معناه فلكة تانيه من بابا
 و عندما انتقلت للصف السادس و عرفت ان اللى حتدرسلنا أبلة ناهد كنت خايفة جدا
فانا كنت لحد اول شهر من اللى بيضربوا على ايديهم 
الى ان جاء اختبار الشهر الاول و كنت انا من البنات الراسبات
 و كنت عارفه من اختى ان الراسبات عقابهم عند ابلة ناهد المد على ارجلهن عشر خرزانات 
  و ده لو كانت اول مرة و لكن كل مرة بعد كده بتزود في المد على الرجلين
 و جاءت حصه اعلان نتيجه الاختبار و بدات تنادى على الناجحين بدرجات جيده ثم على الناجحين بدرجات ضعيفه 
 و جاء دور الراسبين و كان الراسبين خمس بنات هيذوقوا فلكة -فلقة ابلة ناهد المؤلمة على رجليهم و طبعا انا كنت من الخمسة المبشرات بالفلكة-الفلقة
 طلبت منا الخروج الى السبورة و ارسلت تحضر الفلكة من حجرة المدرسات و قالت لنا اقلعوا الجزم و الشرابات "استعدادا للمد على رجلينا"
 طبعا انا من اول ماخرجت للسبورة علشان اتمد على رجليا و انا رجليا بتترعش و انا بفتكر منظر رجلين اختى من اثر المد على رجليها بعد كل فلكة-فلقة من أبلة ناهد و ان رجليا سيكون مصيرها نفس المصير بعد فلكة ابلة ناهد
و لم تمضى الا ثلاث دقائق الا و الفلكة قد حضرت 
و طبعا كنا قلعنا كلنا الجزم و الشرابات استعدادا للمد الرهيب بدون مناقشه او ترجى لاننا كنا نعلم ان كتر الكلام و التوسل هيزود عدد الخرزانات على رجلينا
و طلبت من البنت الاولى ان تجلس على الكرسى الخاص بالمدرسة و ان ترفع رجليها على الترابيزة التى امامها بحيث يكون الاقدام و ما سيحدث لها اثناء المد امام الفصل كله لنكون عبره لهم
 و من الحاجات الغريبة ان المد على الرجلين رغم انه شئ مرعب لكن كان في عيال كتير صبيان و بنات بيحبوا يتفرجوا على البنت اللي بتتمد على رجليها او الولد اللي بيتمد على رجليه
هو ده التعليم الاصيل اللي فرحانين بيه انهم يعلموا البنات و الولاد الشماتة و الفرجة على بعضهم و هما بيتمدوا على رجليهم
اول بنت قعدت على كرسي المد و رفعت رجليها الحافية و طلبت من بنتين كانوا اقوياء بربط رجليها بالفلكة-الفلقة و كانت لا تكتفى بذلك بل كانت تربط دائما الصابعين الكبيرين ببعض بحبل رفيع بحيث لايتمكن الولد او البنت اللى بيتمدوا على رجليهم من اخفاء قدم خلف الاخرى اثناء المد على رجليهم بحيث يكون القدمان معا فى مواجهة الخرزانة اثناء المد على الرجلين
و كانت من عادة ابلة ناهد اثناء المد على الرجلين ان لا تضرب كل الضرب مرة واحدة بل كانت تعبث بالخرزانة على القدمين و هى طبعا توبخ و تعنف اللى بتتمد على رجليها على الغلط اللى عملته ثم تنهال على الرجلين بخرزانة او اثنين شديدتين ثم تعود للعبث في الرجلين ثم تضرب نصف العدد ثم تعود للعبث و الكلام و التوبيخ و التهديد ان تكرر ماحدث ثم تكمل عدد الخرزانات و هذا ما حدث مع البنت الاولى و هي بتتمد على رجليها و الثانية كمان و كنت انا  الثالثه في طابور الممدودات على رجليهم
 و كنت بارتعش لدرجة ان رجليا كانت شايلانى بالعافيه لدرجه انى عندما جلست على كرسي المد على الرجلين كنت بجد مش قادره ارفع رجليا من الرعب و كانت دموعى مغرقه وشي و ده جعل أبلة ناهد تفتكر انى مش عايزة ارفع رجليا
 فصاحت قائله ارفعى رجليكى .. ثلاث خرزانات زيادة و مع صرختها لا اعرف كيف صعدت رجليا على الترابيزة 
 و بدأت البنتين في ربط رجليا على الفلكة و كانت رجليا بترتعش و هما بيربطوا اصابع رجليا ببعضها بالحبل الرفيع و اتسعت عيناى فى رعب 
و انهالت منهم الدموع اكثر عندما مسكت أبلة ناهد خرزانتها و اتجهت الى رجليا و بدات تعبث كعادتها برجليا و رجليا ترتعش بشده و بدات بالتوبيخ و انا لااسمع تقريبا كلامها فكانت كل حواسى متجهة نحو رجليا و الخرزانة التى تعبث برجليا و التى ستنهال بعد لحظه على رجليا خمسة عشرة مرة و ما ساشعر به من الام و بدات المد على رجليا 
ضربت ثلاث  خرزانات و انا اصرخ و اتوسل اليها ثم توقفت عن الضرب لانى مديت مشط رجليا للامام بحيث يكون بطن رجليا لاسفل و هنا ضربتنى على رجليا من اعلى خرزانتين اجبرونى الى رفع بطون رجليا كما كانت فى الوضع المعتاد للمد على الرجلين و طبعا الخرزانتين دول مش محسوبين من المد على رجليا
 و لكنها لم تعود للمد على رجليا بل عادت للعبث برجليا بخرزانتها و كانت رجليا ترتعش اكثر و اعصابي كلها مشدودة و رجليا مشدودتين للخلف حتى كادت اصابعى تلمس قصبة رجلي و عادت للمد على رجليا مرة ثانية و هى حقا استاذه فى المد على الرجلين
 فهى تعرف جيدا المناطق المؤلمه فى بطن القدم و كانت تنهال عليها بالخرزانة بمنتهى الدقة و هذه المرة توقفت عند العشرة و لكن لسه فاضل ثلاث خرزانات زيادة عقاب عدم رفع رجليا بسرعة
 و عادت للعبث مرة اخرى و هى تقول شفتى لو كنتى سمعتى الكلام و رفعتى رجليكى بسرعه كان زمانه رجليكى اتفكت من على الفلكة و ارتحتى لكن علشان تبقى تسمعى الكلام من اول مرة خدي و عادت للمد على رجليا 
و اخدت على رجليا الثلاث خرزانات الباقيين و بداوا بحل رجليا و فى هذه اللحظه كانت قدماى مستسلمه تماما و كانها ماتت لم تعد حتى قادره على الارتعاش من شدة الالم فكنت اشعر بنار مشتعله فى رجليا من اول صوابع رجليا لغاية كعوب رجليا الاتنين فلم تترك الخرزانة مكان في كفوف رجليا لم تنهال عليه
 و قمت و لم استطيع الانحناء لالتقط جزمتي و شرابي بل لم استطيع الوقوف على رجليا اصلا 
و طلبت أبلة ناهد من بنتين توصيلى لمكان جلوسى و لم يسندونى بل تقريبا كانوا شايلنى لانى كنت من شده الالم لم استطيع ان اصع رجليا على الارض

المد على الرجلين, فلئة بنات, فلكة البنات, قصص الفلكة, مد البنات, فلقة بنات
 و بعد ذلك قامت بمد البنتين المتبقيتين على رجليهم عدد خرزانات اكبر لانهم كانوا لابسين شرابات طويلة "كولون" ما ينفعش يقلعوها لانهم مش لابسي بناطيل و كانت شايفة ان مضاعفة عدد الخرزانات هي الحل مع البنات اللي لابسين شرابات علشان مش كل واحد تبقى عارفة انها هاتتمد على رجليها تروح تلبس شراب يحمي رجليها من لسوعة الخرزانة
و البنتين اللي اتمدوا على رجليهم بالشراب بعديا رجعوا بعد قليل حافيات من الجزم  ماسكين جزمهم بايديهم و يصرخوا من الم المد على رجليهم اكتر من اللي البنات اللي اتمدوا على رجليهم و هما حافيين و قالعين الشرابات
و كنا فى الحصه الاخيره و لم استطع ارتداء حذائى الا بعد نهاية الحصة و بصعوبه و طبعا تطوعت البنات اللى بيوتهم قريبة من كل واحدة ممدودة على رجليها بسندهم ليتمكنوا من الذهاب الى بيوتهم و عندما ذهبت الى البيت تمنيت ان لا اجد بابا يجلس بالصاله لكى اتمكن من الدخول الى حجرتى بدون ان يعلم ماحدث لكى امكن من انى اريح رجليا يوم او يومين قبل ما اتمد على رجليا تانى لما اجيب شهاده الدرجات علشان يمضى على الشهادة و يختم على رجليا في فلكة البيت
و طبعا حيعرف انى سقطت فى العربى و طبعا مصيرى فلكة تانيه على رجليا و دخلت الى حجرتى 
و القيت جسدى على اول مقعد قابلنى و خلعت الجزمه و الشراب و بدات امسك رجليا و انظر الى بطون رجليا فقد كانت حمراء تماما و دخلت على اختى الكبيرة اللى جربت فلكة-فلقة ابلة ناهد قبل منى و عندما فتحت الباب التفت فى رعب افتكرتها بابا و لكن شعرت بالارتياح عندما رايتها فنظرت الى رجليا الحافيه التى ترتعش و قالت لى أبلة ناهد مش كده فهزيت راسى بالايجاب بدون كلام خوفا من ان بابا يسمعنى فقالت لي ماتخفيش ماما و بابا نايمين حروح اجيبلك مايه سخنه تحطى فيها رجليكى  
ما انا مجربه فلكة أبلة ناهد قبل منك و ياما مدتني على رجليا و بعد 10 دقائق احضرت الماء الساخن و قالت اذا كانت الميه سخنة قوي على رجليكي ممكن ابردها فلم اعترض فكانت درجه حرارة رجليا اعلى من درجه حراره الماء و بعد حوالى ربع ساعه تمكنت من الوقوف على رجليا بصعوبه فاخذت اناء الماء و اخرجته حتى لايلفت نظر بابا و قالت و لا يهمك بكرة رجليكي تتعود ده علشان اول مرة تتمدى على رجليكي و فعلا دى علشان كانت البدايه لان بعد كده اتعودت و بقيت باتحمل الالم اثناء المد على رجليا
فلكة ابلة ناهد معلمتنيش انجح لكن علمتني اتوجع اقل و انا باتمد على رجليا و هو ده التعليم من وجهة نظرها الفاشلة المفترية

تعليقات

  1. انا بدي بوس رجليكي

    ردحذف
  2. فعلا مافي اوسخ من معلمين مصر والشعب المصري كلو جاهل بطريقة تربيتو تخيلو بنت تنضرب وتخاف تخبر اهلا كرمال ماتنضرب منهون مرة تانية لعما التخلف لوين وصلكن تفو بس ولكل بنت تعذبت حقك عند الله مابروح

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

قصص المد على الرجلين و الفلكة بين الفرجة و التهديد

انا دلوقتي مدام و ام كل قصصي مع الفلكة و المد على الرجلين و انا صغيرة فرجة على المد  او تهديد بالمد يعني يا اما باتفرج على زميلاتي البنات و هما بيتمدوا على رجليهم يا اما باتهدد بالمد على رجليا اول قصة مع المد على الرجلين اتهددت فيها بالمد على رجليا كنت في ابتدائي مش فاكرة ايه سبب اني كنت هاتمد على رجليا من ماما في البيت و انا كنت سمعت ماما بتغمز اختي الكبيرة و بتقولها روحي خبي العصاية و فعلا امي امعانا في رسم الدور عملت كل طقوس المد على الرجلين كانها هاتمدني على رجليا بجد خلتني اروح انام على ظهري على السرير و ارفع رجليا و ندهت اختي علشان تمسك رجليا علشان اتمد على رجليا و كأنهم في اخر لحظة ما لقيوش العصاية و امي قالت خلاص انها مش هاتمدني على رجليا و اختي نزلت رجليا و انا كنت صغيرة و مش مستوعبة يعني ايه مد على الرجلين و ايه يعني لما اتمد على رجليا ثاني قصة مد على الرجلين كانت مجرد فرجة على اختي الاكبر مني و بابا بيمدها على رجليها و هي في تالتة اعدادي ماما كانت بتسمع لاختي كلمات الانجليزي و واضح  ان اختي مكانتش حافظة كويس و واضح كمان انها كانت معرفاها انها لو معرفتش تسمع كويس

جوزي بيمدني على رجليا دلع وهزار

.. انا مدام غادة عندي حاليا 30 سنة كتير جوزي بيمدني على رجليا دلع وهزار بمشط او فرشة شعر وساعات يمدني على رجلي بخرطوم او يضربني على رجلي او مؤخرتي بالحزام بس ضرب هزار وساعات اخطف منه الخرطوم اوالحزام واجري وراه عشان اضربه على مؤخرته وساعات نلعب لعبة اللي كسب فيها يمد التاني على رجليه وزي ما جوزي ضربني علق ومدني على رجليا برضه انا ساعات كنت باكسب وبامد جوزي على رجليه وياما خليت الخرطوم يطرقع على كفوف رجليه انا وجوزي ساعات نعمل تحدي الفلكة مع بعض بنرمي الزهر والعدد اللي يطلع يبقى عدد الخرزانات اللي جوزي يضربني بيها على رجليا او امده بيها على رجليه هو فهمني قبل كده انه من النوع اللي بيحب مداعبة القدمين وكل واحد وميوله  ولان الطيور على اشكالها تقع انا برضه كان عندي ميول لان يتلعب في رجلي  وكان بيشدني في المدرسة او الدرس منظر المد على الرجلين  كان لما بنت زميلتنا تطلع عشان تتمد على رجليها كنت ساعات باتخيل نفسي مكانها باقلع جزمتي وباتمد على رجليا بس كنت بارجع اخاف  وساعات كنت احط نفسي مكان الابلة اللي بتمدها على رجليها او مكان البنت اللي ماسكة رجليها اثناء المد لكن الميول وحب ال

فلكة ساخنة في صيدلية بحزام الدكتورة اميرة

أنا غادة 26سنة أعمل بصيدلية في الفترة الصباحية و معي زميلتي  أميرة  . و  مرة  و في ساعة صبح كده  شفت و بالمرايا  البنت و هي  بتأخد  علب صابون طبي  و بتحطها بشنطتها  و رايحة للباب علشان تخرج  ناديت لها و هي عامله نفسها مش سمعاني طبعا  خلتني جريت عليها و مسكتها  و أنا بكلمها و بقول لها   لو سمحتي طلعي الصابون إللي حطيتيه في شنطتك  أنا شفتك من المرايا !  لو سمحتي !  إفتحي شنطتك ! لسه مكملتش جملتي  و لقتها  زقتني  على بترينة العرض لدرجة أتخبطت خبطة جمدة بظهري و رايحة للباب علشان تخرج تاني   بصيت بعنيها على الباب أتفاجئت بزميلتي أميرة   و هي  داخلة من باب الصيدلية أميرة شافت  الزقة  و سمعتني و أنا بتالم  و بنطق الاه بحرقه إنهارت زميلتي بالصراخ  و في إيه مالك يا غادة ! ! !  البنت دي  زقتك  ليه ؟  عملت فيكي إيه ؟ إلصراحة جسم زميلتي أميرة مليان شوية .  عني لدرجة البنت خافت منها  و برقت بعيونها جامد لأميرة  و كلامها بقى بخوف  و بشويش وقالت لأميرة مفيش حاجة ! !  مفيش حاجة ! ! و لو سمحتي أنا عايزة أخرج  ممكن توسعيلي . بقى ! !  بصت لي أميرة و قالت لي في أيه يا غادة ؟

مد بالخرطوم على رجلين يارا و بسنت - قصص المد على الرجلين للبنات

انا بنت مصرية اسمي يارا انا حاليا في اولى كلية وماتعرضش لاسلوب العقاب بالضرب اي نوع من الضرب "سواء الضرب على الايدين او الرجلين او العبط على المؤخرة" ابدا في البيت او المدرسة وقضيت طفولتي و سنين تعليمي الاولى في الامارات مع اسرتي واهلي ربوني بطريقة راقية جدا مافيهاش ابدا تصور اني ممكن انا او واحدة من اخواتي البنات ممكن تتعرض لموقف انها تنضرب على ايديها او يجي في الخيال انها تتمد على رجليها وما كنتش سمعت خالص عن عقاب المد على الرجلين غير من زميلة سورية  سمعتها مرة بتقول "الفلئة للصبايا والصبيان" ولما سالتها لقيتها تقصد المد على الرجلين للبنات و الاولاد في الفلقة "الضرب على القدمين" و حكت لي قصص عن العقاب بالمد على الرجلين بالخرزانة او العصاية في البيت و التعليم غير كده ما كنتش سمعت عن المد ع الرجلين والفلقة خالص لكن لما رجعت مصر و كنت وقتها في تالتة اعدادي وكان اسلوب العقاب البدني موجود في المدرسة بس كان مجرد ان البنت اللي متجاوبش او تهمل واجباتها تنضرب على ايديها لكن مكانش في مد على الرجلين في المدرسة وكنت سمعت من بعض البنات انهم سبق لهم و اتمدوا عل

فلكة من ماما المدرسة - قصص الفلكة والمد على الرجلين

اتمديت على رجليا مرات قليلة لكن اكتر مرة اتمديت فيها وماثرة فيا هي الفلكة دي بالذات ماما كانت مدرسة برة البيت و جوة البيت  انا و اخواتي كنا اربع بنات و انا اصغرهم  لما كان يهل علينا موسم شهادات الشهر فكنت بشوف اخواتي البنات الاكبر مني وهما متشقلبين  ورجليهم لفوق متعلقين شبه الفلكة المدرسية او فلكة الكتاتيب  بتاعة زمان  وماما نازلة ضرب بالخرزانة على رجليهم  وصوت طرقعة الخرزانة على رجليهم مرعب وصويتهم جايب لاخر الدنيا والكلام اياه بتاع  ااه رجلييي اخر مرة و الله اخر مرة  المرة الجاية هذاكر نسبة النجاح المعترف بيه عند ماما اقل حاجة 70% في كل مادة و مفيش مادة تشيل مادة يعني لو واحدة مننا جايبة درجات نهائية في كل المواد ونقصت في الانجليزي مثلا عن سبعين في المية يبقى هاتتمد يعني هاتتمد  انا في الغالب كنت من البنات اللي ماشي حالهم وبعدي حاجز السبعين عشان اهرب من فلكة و علقة كل شهر  تقريبا مفيش شهر عدى بدون مد على الرجلين  لواحدة او اتنين من اخواتي البنات واحيانا كلهم على رجليهم بالدور خاصة اختي الكبيرة مباشرة كانت اكتر واحدة بتتمد على رجليها و بتكمل درجات نجاحها على رج

رسالة قارئة : اتمديت على رجليا وانا كبيرة

قصة الفلكة دي من رسالة لاحدى متابعات مدونة فلكة البنات مرحبا انا اسمي ريم بشتغل مدرسة لغة عربية ،اتمديت على رجليا وانا كبيرة  .. كان المد على الرجلين شيء عادي جدا وما يخطرش على بالي ..   انا اصلا ما شفت وانا صغيرة حدا يتمد ادامي ..  كنت اشوفها عالتلفزيون وبس .. كنت بدرس بالسنة التالتة في الجامعة .. قالولي صحابي في مدرسة مافيهاش مدرسة لغة عربية .  رحت قابلت المدير واتفقنا ع الدروس وقلي اتفضلي من بكرا .. دخلت الصف وكنت مرتبكة جدا .. اول مرة بوقف ادام الطلاب .. شرحتلهم الدرس وعطيتهم الواجب ..  وتاني يوم في 7 طلاب ما عملوش الواجب .. طالعتهن برا عشان العقاب  .. وفجأة خطرلي امدهم ..  قلتلهم اقلعو الجزم يلا عشان  تتمد انت وهي .. عشان تعرفو ما تعملوش الواجب .. بدات حفلة الرجاء والعياط وانا ماعرفتش ليه صممت ع المد على القدمين .  ا جاني اول ولد كان بدون شراب .. مديتو 10 عصيان على رجليه  .. انا اول مرة بمد ع الرجلين او حتى اشوف المد وبدون ادوات  .. خليتهم يقعدو ع الكرسي بالعكس ويفردوا رجليهم. وجبت عصاية مسطحة من الصف يلي جنبنا ..  حسيت بمتعة كبيرة وانا بمد ع الرجلين .. جت بعدها دور ال

الست ام عبير فلكتها تتلف في حرير

انا ام دينا سني تسعة و عشرين سنة عندي بنت شقية اسمها دينا 12 سنة يعني شقاوتها زياده عن باقي البنات والسبب راجع لدلع ابوها . و لانها وحيدة كل طلباتها مجابة ومهما تعمل من غلط . ما بتتعاقبش خالص مهما كان الخطا ده كبير . او صغير الموضوع ده اتسببلي بمشاكل كثيرة قوي بيني و بين جوزي و من دون اي جدوى . لدرجة كبّر ت دماغي و قولت . مصيره هيعرف انة على خطا و في مرة رحت عند الست ام عبير انا و بنتي دينا شفت الحجات اللي جيباها تحفه بجد كلها اصلا تجنن ام عبير عندها زوق بالشرا . و هيا اصلا معروقة بكدا لقيت عباية للخروج عندها جيت مقاسي تماما لا و موديل السنادي كمان ما خبيش عليكم كنت حطه ايدي على قلبي و لمشوار ام عبير ده خفت لدينا تحرجني و تسيئ ادبها عندها وانا مستحيل هقدر اتكلم مع ام عبير لان شخصيتها جامده و قويه = = = ودخلت دينا تقيس بنطلون اخترته لها الست ام عبير و هي بتقيس غلبتني و غلبتها وبعد ما كلمتها و قولت لها عيب يا دينا بطلي دلع و قلة ادب بقى اخدت دينا الشنطة اللي فيها عبايتي و من على كرسي الانثرية و رمتها على الارض ,, ملقتش الا و الست ام عبير طالع من ايديها حته قلم جامد و

يا بخت اللي يتمد منها - كانت بتدوس ببطن رجلها الحافية على رجلين البنت اللي بتتمد

.. انا عارف ان مدونة فلكة البنات مخصصة لقصص المد على الرجلين اللي اتعرضت لها فتيات لكن هاجرب حظي واحكي لكم قصة المد على رجلي رغم اني ولد بس اتمديت من انسة بنت رجليها كانت غاية في الجمال والانوثة القصة تغزل في اقدام اللي بتمد على الرجلين مش اللي بتتمد على رجليها في خامسة ابتدائي كان عندنا مدرسة عربي شابة اسمها فاتن وكانت جميلة جدا وكانت حنينة رغم انها كانت بتضرب على الايدين وبتمد على الرجلين صبيان وبنات بس كان ضرب بمسطرة عريضة مش بتوجع زي ضرب محترفين التعذيب اللي كانوا بيمدونا على رجلينا لغاية ما تورم ميس فاتن كان ضربها على الايدين او الرجلين شبه قرصة الودن كانت طريقتها في المد على الرجلين مش طريقة محترفين كنت تحسها واحدة صاحبتك بتمدك على رجلك في لعبة شايب مش مدرسة بتمد على الرجلين في فلقة مدرسية كانت لما تيجي تمد ولد او بنت على رجلها كانت تقلع جزمتها مع اللي هاتمدها واللي هاتتمد تقعد على الارض وتفرد رجليها وكانت ميس فاتن هي كمان تخلع جزمتها او صندلها وتحط رجلها فوق رجلين البنت اللي بتمدها مكانت بتدوس برجلها جامد كانت يدوب بتثبت رجلين البنت اللي بتتمد وكانت بتضرب بالمسطرة

اريج مدرسة وغاوية تمد على الرجلين

اسمي اريج وباحب امد على الرجلين في الفلئة او بدون فلئة سني 25 سنة  وشغالة مدرسة عربي في مدرسة اعدادية للبنات وبادرس لبنات تانية اعدادي يعني السن المثالي للمد ع الرجلين "الضرب على القدمين" مخصصة يوم في الاسبوع للتسميع والتفتيش على واجبات البنات ومفيش اسبوع الا وباقفش فيه اربع او خمس بنات مهملات باقطع رجليهم بالخرزانة في معانا مدرسات بيكتفوا بضرب البنات المهملات على ايديهم بالعصاية وساعات الابلة المديرة بتلجأ في عقاب البنات لطريقة العبط او الضرب على المؤخرة واحيانا لما يكون عندها طابور بنات عايزة تمدهم على رجليهم تبعت لي امدهم في اوضة المديرة او في الطرقة او في ارض الطابور طبعا لما بيستدعوني امد البنات على رجليهم في اوضة المديرة بامد البنات في الفلقة ورغم ان في مدرسات غيري بيمدوا على الرجلين بس انا بقيت مشهورة في المدرسة باني اكتر واحدة بامد البنات على رجليهم والغريب اني باحب امد البنات جدا وباستمتع بكده مش عارفة بقى هي عقدة من الطفولة ولا ايه  بابا اصلا كان ازهري وكان العقاب المعتاد ليه ان اي حد يغلط مننا انا او اي واحدة من اخواتي انه كان يمدنا على رجلينا

ماما مدتني على رجلي وانا في اولى اعدادي

.. عايزة اشارك في مدونة فلقة البنات بقصة حصلت لي اتمديت على رجلي في اولى اعدادي من ماما انا كنت ضعيفة في الرياضة فماما طلبت من اختي الكبيرة تشرح لي وتتابعني في الرياضة باعتبار انها كانت في كلية تربية قسم رياضة ماما حذرتني اني لو ماسمعتش كلام اختي والتزمت معاها انا هاتضربني جامد ماما كانت لما بتحب تضربنا يا اما كانت بتجري ورانا بالشبشب يا اما بتهرينا ضرب بالخرطوم وساعات كانت تقولي لو ما عملتيش كذا هاقطع لك طيزك بالخرطوم "تقصد تضربني على مؤخرتي - تعبطني يعني" المهم اختي الكبيرة اشتكت لما اني بادلع ولقيت ماما غضبت وتوقعت انها هاتجري ورايا بالخرطوم زي ما هي متعودة لكن في المرة اتفاجئت بيها بتنده لي وبتقولي تعالي هنا يا بت نامي على الارض وارفعي رجليكي رغم اني كنت متعودة انها لما تيجي تضربني اني اجري وهي تجري ورايا لكن في المرة دي لقتني باسمع كلامها واستسلمت ونمت على الارض مكان ما قالت لي ورفعت رجليا الاتنين وهما حافيين وخلت اختي تجيب الخرزانة اللي بابا كان بيعاقبنا بها انا واخواتي ماما قالت لاختي امسكي لي رجليها الكلبة دي وبدات ماما ترفع الخرزانة بعزم ما عندها وتنزل بيها