انا اسماء جربت المد على الرجلين بكل صوره و اشكاله و حكيت الجزء الاول من قصتي و ازاي اتمديت على رجليا في الفلكة لاول مرة اضغط هنا
كان استخدام المد على الرجلين بالفلقه كتيرا في مدرستي الابتدائيه و انا صغيرة
و كان المد على الرجلين في الفلكة بالنسبة لي رعب فظيع
و رغم كثره استخدام المد على الرجلين في الفلكة في البيت و المدرسه الا اني مااتمدتش على رجليا طول فتره ابتدائى
دخلت بعد كده مدرسه اعدادية بنات بس و كان العقاب الاكثر انتشارا فيها هو اسلوب المد على الرجلين و خاصه من مديره المدرسه ابله سهير التي لم انساها طول حياتي حيث كانت كثيرا ما تقوم بمد البنات على رجليهم في الطابور بخرازنه طويله و رفعيه و عليها شيكارتون اخضر
و المد على الرجلين في الاعدادية بنات كان اسبابه احيانا تافهة و ما تستاهلش منها اسباب زي الزي المدرسي المخالف و التاخير عن طابور الصباح و حاجات كده
في فترة الاعدادية جربت الفلكه من بابا في البيت و جربت اتمد على رجليا من ابله سهير في الطابور بالخرازنه دي حكيتها قبل كده
دي بقى قصتي لما اتمديت على رجليا في طابور المدرسة الاعدادية للبنات
في سنه تالته اعدادي و دي جربت فيها المد على رجليا من الابلة سهير المديره و كان في و سط طابور الصباح كان احساس مهين
في يوم في احد ايام الشتاء البارد مرت الابلة سهير المديرة على الطابور لكي تري زي البنات و قامت باخراج اربع بنات بره الطابور لمخالفتهم الزي و وصلت لحد عندي و قالت لي اسمك ايه و انا مرعوبة
اسمي اسماء يا ابلة
قالت بنطلونك ضيق قوي كده ليه ؟
اخرجي بره يا بنت
الكلمه خلت قلبي يقع في رجلي و خرجت و انا بارتجف
وانتهي الطابور و قبل صعود الفصول مسكت الابله سهير المايكروفون و قالت البنات دي مخالفه الزي المدرسي و هيتمدوا على رجليهم دلوقتي
و سابت المايكروفون و قالت لنا و كنا خمس بنات يلا اقفوا جنب بعض كده في و سط الطابور
و راحت ندهت على الفراشات و خلتهم جابوا دكة "ديسك" من احد الفصول
و نادت مدرسة التربيه الرياضيه اسمها مس صفاء و قالت لها يا ابله صفاء تعالي ساعدينى
اول بنت دخلت قعدت على الدكة و فردت رجليهيا في مواجهة بنات المدرسة كلهم علشان المد على رجليها يبقى فرجة للجميع طبعا كانت اهانة بشعة للي بتتمد على رجليها اكتر من الوجع بتاع المد على الرجلين نفسه
وراحت الفراشة و مسكت رجلين اول بنت جامد تحت باطها و معاها ميس صفاء و بقت رجليها امام ابله سهير
فضلت ابلة سهير تمد البنت على رجليها بقوة غريبة
كانت بترفع الخرزانة و تنزل بيها على رجلين البنت كانها بتنفض سجادة
و رجلين البنت يا عيني احمرت و احنا في عز الشتا و مش قادرة تفلفص برجليها يمين و لا شمال لا الفراشة و ابلة صفاء كانوا ماسكين رجليها ماسكة من حديد
و انا عارفة ان دوري بعدها في المد على رجليا و مرعوبة و بارتعش و مش عارفة اسيطر على نفسي
وجه الدور على انا و قالت ميس صفاء تعالي يا بنت هنا عند الدكة
اقلعي الجزمة
قلعت الجزمة و رفعت رجليا الاتنين على الديسك علشان اتمد
قالت لي انتي جاية تدفي رجليكي هنا ... اقلعي الشراب اللي في رجليكي يا بنت
نزلت رجليا تاني و قلعت الشراب و فردت رجليا تاني على الديسك و مسكتني الميس بمساعدة الفراشة مسكه لايمكن انساها و نز
لت الابله سهير بالخرازنه على رجليا جامد مش فاكره العدد قد ايه بس فاكره كلمات الابله سهير زي لو جيتي بالبنطلون ده تاني هعبطك في الاوضه جوه لما الخرازنه تعلم في رجليكي مش هتلبسيه تاني و كلمات زي كده
فضلت ابلة سهير تمدني على رجليا لغاية ما تعبت و مكانش فاضل فيها حيل تمد البنات اللي عليهم الدور في المد على رجليهم بعدي
وكملت الابله صفاء مد باقي الثلاث بنات على رجليهم و رغم اني كنت متدهولة في نفسي و انا قاعدة على الارض زي كوم الزبالة بالبس جزمتي و شرابي و ادعك في صوابعي و افرك في رجليا لكن لما شفت ميس صفاء و هي بتكمل مد على رجلين باقي البنات حمدت ربنا على مد ابلة سهير
و راحت قالت يالا على الفصول و انا فاكره اليوم ده فضلت اليوم كله مش قادره اقف على رجليا من الالم و لا قادرة ابص في وش زميلاتي من الاهانة
كده انا حكيت المره الي اتمديت فيها الفلكة في البيت و المره اللي اتمديت فيها في الاعدادية بنات و كانوا العلقتين في الاعدادي
اما بقى مروة اختي الصغيرة فدي كانت شقية جدا و اتمدت على رجليها كتير في فلكة بابا و اغلب المرات كنت انا اللي بامسكها و هي بتتمد على رجليها و لها مع الفلكة قصة لا تنسى
احكيلكم بعد كده المرات اللي مديت فيها بناتي على رجليهم لما كبرت و اتجوزت و بقى عندي رغبة اني امد عيالي على رجليهم زي ما اتمديت على رجليا و انا في اعدادي
بس انا بامد بناتي بغضب سريع كده و من غير فلكة و لا حاجة و مش مد مد يعني على الرجلين بالمعنى المعروف
اهه ضربتين بالشبشب و لا بالمسطرة على رجلين البنت و خلاص مش مد علق يعني زي اللي حكيت عنها
كان استخدام المد على الرجلين بالفلقه كتيرا في مدرستي الابتدائيه و انا صغيرة
و كان المد على الرجلين في الفلكة بالنسبة لي رعب فظيع
و رغم كثره استخدام المد على الرجلين في الفلكة في البيت و المدرسه الا اني مااتمدتش على رجليا طول فتره ابتدائى
دخلت بعد كده مدرسه اعدادية بنات بس و كان العقاب الاكثر انتشارا فيها هو اسلوب المد على الرجلين و خاصه من مديره المدرسه ابله سهير التي لم انساها طول حياتي حيث كانت كثيرا ما تقوم بمد البنات على رجليهم في الطابور بخرازنه طويله و رفعيه و عليها شيكارتون اخضر
و المد على الرجلين في الاعدادية بنات كان اسبابه احيانا تافهة و ما تستاهلش منها اسباب زي الزي المدرسي المخالف و التاخير عن طابور الصباح و حاجات كده
في فترة الاعدادية جربت الفلكه من بابا في البيت و جربت اتمد على رجليا من ابله سهير في الطابور بالخرازنه دي حكيتها قبل كده
دي بقى قصتي لما اتمديت على رجليا في طابور المدرسة الاعدادية للبنات
في سنه تالته اعدادي و دي جربت فيها المد على رجليا من الابلة سهير المديره و كان في و سط طابور الصباح كان احساس مهين
في يوم في احد ايام الشتاء البارد مرت الابلة سهير المديرة على الطابور لكي تري زي البنات و قامت باخراج اربع بنات بره الطابور لمخالفتهم الزي و وصلت لحد عندي و قالت لي اسمك ايه و انا مرعوبة
اسمي اسماء يا ابلة
قالت بنطلونك ضيق قوي كده ليه ؟
اخرجي بره يا بنت
الكلمه خلت قلبي يقع في رجلي و خرجت و انا بارتجف
وانتهي الطابور و قبل صعود الفصول مسكت الابله سهير المايكروفون و قالت البنات دي مخالفه الزي المدرسي و هيتمدوا على رجليهم دلوقتي
و سابت المايكروفون و قالت لنا و كنا خمس بنات يلا اقفوا جنب بعض كده في و سط الطابور
و راحت ندهت على الفراشات و خلتهم جابوا دكة "ديسك" من احد الفصول
و نادت مدرسة التربيه الرياضيه اسمها مس صفاء و قالت لها يا ابله صفاء تعالي ساعدينى
اول بنت دخلت قعدت على الدكة و فردت رجليهيا في مواجهة بنات المدرسة كلهم علشان المد على رجليها يبقى فرجة للجميع طبعا كانت اهانة بشعة للي بتتمد على رجليها اكتر من الوجع بتاع المد على الرجلين نفسه
وراحت الفراشة و مسكت رجلين اول بنت جامد تحت باطها و معاها ميس صفاء و بقت رجليها امام ابله سهير
فضلت ابلة سهير تمد البنت على رجليها بقوة غريبة
كانت بترفع الخرزانة و تنزل بيها على رجلين البنت كانها بتنفض سجادة
و رجلين البنت يا عيني احمرت و احنا في عز الشتا و مش قادرة تفلفص برجليها يمين و لا شمال لا الفراشة و ابلة صفاء كانوا ماسكين رجليها ماسكة من حديد
و انا عارفة ان دوري بعدها في المد على رجليا و مرعوبة و بارتعش و مش عارفة اسيطر على نفسي
وجه الدور على انا و قالت ميس صفاء تعالي يا بنت هنا عند الدكة
اقلعي الجزمة
قلعت الجزمة و رفعت رجليا الاتنين على الديسك علشان اتمد
قالت لي انتي جاية تدفي رجليكي هنا ... اقلعي الشراب اللي في رجليكي يا بنت
نزلت رجليا تاني و قلعت الشراب و فردت رجليا تاني على الديسك و مسكتني الميس بمساعدة الفراشة مسكه لايمكن انساها و نز
لت الابله سهير بالخرازنه على رجليا جامد مش فاكره العدد قد ايه بس فاكره كلمات الابله سهير زي لو جيتي بالبنطلون ده تاني هعبطك في الاوضه جوه لما الخرازنه تعلم في رجليكي مش هتلبسيه تاني و كلمات زي كده
فضلت ابلة سهير تمدني على رجليا لغاية ما تعبت و مكانش فاضل فيها حيل تمد البنات اللي عليهم الدور في المد على رجليهم بعدي
وكملت الابله صفاء مد باقي الثلاث بنات على رجليهم و رغم اني كنت متدهولة في نفسي و انا قاعدة على الارض زي كوم الزبالة بالبس جزمتي و شرابي و ادعك في صوابعي و افرك في رجليا لكن لما شفت ميس صفاء و هي بتكمل مد على رجلين باقي البنات حمدت ربنا على مد ابلة سهير
و راحت قالت يالا على الفصول و انا فاكره اليوم ده فضلت اليوم كله مش قادره اقف على رجليا من الالم و لا قادرة ابص في وش زميلاتي من الاهانة
كده انا حكيت المره الي اتمديت فيها الفلكة في البيت و المره اللي اتمديت فيها في الاعدادية بنات و كانوا العلقتين في الاعدادي
اما بقى مروة اختي الصغيرة فدي كانت شقية جدا و اتمدت على رجليها كتير في فلكة بابا و اغلب المرات كنت انا اللي بامسكها و هي بتتمد على رجليها و لها مع الفلكة قصة لا تنسى
احكيلكم بعد كده المرات اللي مديت فيها بناتي على رجليهم لما كبرت و اتجوزت و بقى عندي رغبة اني امد عيالي على رجليهم زي ما اتمديت على رجليا و انا في اعدادي
بس انا بامد بناتي بغضب سريع كده و من غير فلكة و لا حاجة و مش مد مد يعني على الرجلين بالمعنى المعروف
اهه ضربتين بالشبشب و لا بالمسطرة على رجلين البنت و خلاص مش مد علق يعني زي اللي حكيت عنها
هو طبعا المد على الرجلين احسن عقاب للاولاد والبنات بس المشكلة اننا نتطبقوا صح للاسف دلوقتى الاهالى بتضرب بالالم واحيانا بالشلوت واحيايا بالذق على الحيطة وشد الشعر وكل دا بيضر ومالوش اى نتيجة لكن المد يفضل الواحد فاكروا ومابيكررش الخطاء تانى
ردحذفأزال المؤلف هذا التعليق.
ردحذف😍
ردحذف