انا بنت مصرية اسمي يارا انا حاليا في اولى كلية وماتعرضش لاسلوب العقاب بالضرب اي نوع من الضرب "سواء الضرب على الايدين او الرجلين او العبط على المؤخرة" ابدا في البيت او المدرسة وقضيت طفولتي و سنين تعليمي الاولى في الامارات مع اسرتي
واهلي ربوني بطريقة راقية جدا مافيهاش ابدا تصور اني ممكن انا او واحدة من اخواتي البنات ممكن تتعرض لموقف انها تنضرب على ايديها او يجي في الخيال انها تتمد على رجليها وما كنتش سمعت خالص عن عقاب المد على الرجلين غير من زميلة سورية سمعتها مرة بتقول "الفلئة للصبايا والصبيان" ولما سالتها لقيتها تقصد المد على الرجلين للبنات و الاولاد في الفلقة "الضرب على القدمين" و حكت لي قصص عن العقاب بالمد على الرجلين بالخرزانة او العصاية في البيت و التعليم غير كده ما كنتش سمعت عن المد ع الرجلين والفلقة خالص
لكن لما رجعت مصر و كنت وقتها في تالتة اعدادي وكان اسلوب العقاب البدني موجود
في المدرسة بس كان مجرد ان البنت اللي متجاوبش او تهمل واجباتها تنضرب على ايديها لكن مكانش في مد على الرجلين في المدرسة وكنت سمعت من بعض البنات انهم سبق لهم و اتمدوا على رجليهم بس في ابتدائي وانا مفيش مد على الرجلين للبنات في اعدادي
وبعدين اتعرفت على بنت زميلة لي كانت معايا في نفس المدرسة اسمها بسنت و بنرجع سوا لاننا جيران ومامة بسنت اتعرفت على مامتي و كانت معرفة مهببة بصراحة لان مامة بسنت كانت دايما تعاتب ماما و تقولها انتي مدلعة بناتك خالص
ولما امتحان اخر السنة قرب ومفيش مدرس رضى يقبلني عنده و انا مكنتش عارفة اتعامل مع المناهج والامتحانات في مصر فوالدة صاحبتي بسنت عرضت على ماما انها تراجع لي مع بسنت وماما رحبت جدا
وبعد كم حصة مراجعة و قبل الامتحان ياسبوع قالت لنا انها هاتسمع لنا المنهج كله و
نبهت ان العقاب في حالة الاهمال هايكون قاسي جدا و انها ممكن تمدنا على رجلينا
انا خفت من تهديدها بالمد على رجلينا بس فكرتها بتحمسنا بطريقتها
وكان في درس لقتنا مش مراجعينه كويس فاعطتنا ربع ساعة نراجعه كويس عشان هاتسالنا فيه
فانا وصاحبتي بسنت قرانا الدرس بسرعة و قعدنا نلعب فدخلت لقتنا مش بنذاكر و قلنا لها احنا خلصنا مراجعة فقامت سالتنا ولقتنا مش مستوعبين كويس وفوجئت بيها بتغير طريقتها في الكلام
ودخلت جوة جابت خرطوم و في البداية نادت بسنت اللي هي بنتها و خلتها تنام على ضهرها على الارض وترفع رجلها لفوق و دخلت رجلين بسنت في ضهر كرسي ومسكت رجلين بنتها من عند صوابع رجليها جامد وبدات تضرب بسنت على بطن رجليها بالخرطوم والبنت بتصوت و تتنفض من وجع الضرب بالخرطوم على رجليها
وانا مرعوبة ومش مصدقة ان حاجة زي دي ممكن تحصل لي ومش متاكدة ان كانت ناوية فعلا تمدني على رجليا بعد ما تخلص مد بسنت على رجليها
وبعد ما ضربت بسنت على رجليها بالخرطوم اكتر من عشر ضربات سابت رجلين
بسنت و بسنت سحبت رجليها وهي بتعيط بشدة من ضهر الكرسي وقامت من على الارض و هي مش عارفة تدوس على بطن رجليها كويس
ولقيت مامة بسنت بتناديلي وفهمت ان دوري اني اتمد على رجليا بالخرطوم زي بسنت فقعدت اعيط واترجتها تسيبني لكن مفيش فايدة فقلت لها طيب انا عاوزة اتصل بماما الاول قالت لي اتصلي يا دلوعة ماما
اتصلت بماما وعيطت لها في التليفون و قلت لها مامة بسنت عايزة تمدني على رجلي بالخرطوم
ماما طلبت مني ادي التليفون لمامة بسنت وفهمت منها انها عايزة تعاقبني على اهمالي و انها بدات ببنتها ومدتها على رجليها فعلا وفوجئت انا ماما وافقت انها تمدني على رجلي
زي ما مدت بنتها على رجليها عشان مايبقاش في تفرقة في المعاملة وعشان اتحمل نتيجة اهمالي
ولقيت نفسي في الاخر باستسلم وقلعت الجزمة والشراب و نمت على الارض ورفعت رجليا وهما حافيين على ضهر الكرسي ومامة بسنت مسكت صوابع رجليا و كلبشتهم بايديها جامد و بعدين بدات تمدني على رجليا بالخرطوم بقسوة فظيعة و انا باتلوى على الارض من وجع رجليا
ويومها حسيت بالم شديد و اهانة اشد
تخيلوا بنت عمرها ما انضربت على ايديها و لا حتى اتشد ودنها تتمد على رجلها بخرطوم من ام واحدة صاحبتها
اكيد احساس فظيع جدا
واهلي ربوني بطريقة راقية جدا مافيهاش ابدا تصور اني ممكن انا او واحدة من اخواتي البنات ممكن تتعرض لموقف انها تنضرب على ايديها او يجي في الخيال انها تتمد على رجليها وما كنتش سمعت خالص عن عقاب المد على الرجلين غير من زميلة سورية سمعتها مرة بتقول "الفلئة للصبايا والصبيان" ولما سالتها لقيتها تقصد المد على الرجلين للبنات و الاولاد في الفلقة "الضرب على القدمين" و حكت لي قصص عن العقاب بالمد على الرجلين بالخرزانة او العصاية في البيت و التعليم غير كده ما كنتش سمعت عن المد ع الرجلين والفلقة خالص
لكن لما رجعت مصر و كنت وقتها في تالتة اعدادي وكان اسلوب العقاب البدني موجود
في المدرسة بس كان مجرد ان البنت اللي متجاوبش او تهمل واجباتها تنضرب على ايديها لكن مكانش في مد على الرجلين في المدرسة وكنت سمعت من بعض البنات انهم سبق لهم و اتمدوا على رجليهم بس في ابتدائي وانا مفيش مد على الرجلين للبنات في اعدادي
وبعدين اتعرفت على بنت زميلة لي كانت معايا في نفس المدرسة اسمها بسنت و بنرجع سوا لاننا جيران ومامة بسنت اتعرفت على مامتي و كانت معرفة مهببة بصراحة لان مامة بسنت كانت دايما تعاتب ماما و تقولها انتي مدلعة بناتك خالص
ولما امتحان اخر السنة قرب ومفيش مدرس رضى يقبلني عنده و انا مكنتش عارفة اتعامل مع المناهج والامتحانات في مصر فوالدة صاحبتي بسنت عرضت على ماما انها تراجع لي مع بسنت وماما رحبت جدا
وبعد كم حصة مراجعة و قبل الامتحان ياسبوع قالت لنا انها هاتسمع لنا المنهج كله و
نبهت ان العقاب في حالة الاهمال هايكون قاسي جدا و انها ممكن تمدنا على رجلينا
انا خفت من تهديدها بالمد على رجلينا بس فكرتها بتحمسنا بطريقتها
وكان في درس لقتنا مش مراجعينه كويس فاعطتنا ربع ساعة نراجعه كويس عشان هاتسالنا فيه
فانا وصاحبتي بسنت قرانا الدرس بسرعة و قعدنا نلعب فدخلت لقتنا مش بنذاكر و قلنا لها احنا خلصنا مراجعة فقامت سالتنا ولقتنا مش مستوعبين كويس وفوجئت بيها بتغير طريقتها في الكلام
ودخلت جوة جابت خرطوم و في البداية نادت بسنت اللي هي بنتها و خلتها تنام على ضهرها على الارض وترفع رجلها لفوق و دخلت رجلين بسنت في ضهر كرسي ومسكت رجلين بنتها من عند صوابع رجليها جامد وبدات تضرب بسنت على بطن رجليها بالخرطوم والبنت بتصوت و تتنفض من وجع الضرب بالخرطوم على رجليها
وانا مرعوبة ومش مصدقة ان حاجة زي دي ممكن تحصل لي ومش متاكدة ان كانت ناوية فعلا تمدني على رجليا بعد ما تخلص مد بسنت على رجليها
وبعد ما ضربت بسنت على رجليها بالخرطوم اكتر من عشر ضربات سابت رجلين
بسنت و بسنت سحبت رجليها وهي بتعيط بشدة من ضهر الكرسي وقامت من على الارض و هي مش عارفة تدوس على بطن رجليها كويس
ولقيت مامة بسنت بتناديلي وفهمت ان دوري اني اتمد على رجليا بالخرطوم زي بسنت فقعدت اعيط واترجتها تسيبني لكن مفيش فايدة فقلت لها طيب انا عاوزة اتصل بماما الاول قالت لي اتصلي يا دلوعة ماما
اتصلت بماما وعيطت لها في التليفون و قلت لها مامة بسنت عايزة تمدني على رجلي بالخرطوم
ماما طلبت مني ادي التليفون لمامة بسنت وفهمت منها انها عايزة تعاقبني على اهمالي و انها بدات ببنتها ومدتها على رجليها فعلا وفوجئت انا ماما وافقت انها تمدني على رجلي
زي ما مدت بنتها على رجليها عشان مايبقاش في تفرقة في المعاملة وعشان اتحمل نتيجة اهمالي
ولقيت نفسي في الاخر باستسلم وقلعت الجزمة والشراب و نمت على الارض ورفعت رجليا وهما حافيين على ضهر الكرسي ومامة بسنت مسكت صوابع رجليا و كلبشتهم بايديها جامد و بعدين بدات تمدني على رجليا بالخرطوم بقسوة فظيعة و انا باتلوى على الارض من وجع رجليا
ويومها حسيت بالم شديد و اهانة اشد
تخيلوا بنت عمرها ما انضربت على ايديها و لا حتى اتشد ودنها تتمد على رجلها بخرطوم من ام واحدة صاحبتها
اكيد احساس فظيع جدا
ممكن اتوصل معاكوه يا بنت ضرورى
ردحذفممكن نتواصل
ردحذفاه مرحبا
حذفبدي اخد رقم هاتفك
ردحذفيلي بتحب تنمد انا سوري
ردحذفاي حد بيحب يتمد يكلمني
ردحذفعاوز أحمد على رجلي في المغرب مدينة طنجة
ردحذف