انا اسمي شيرين نشأت في اسرة تقليدية بابا كان حنين في المعتاد لكن كان هو و ماما كانوا بيستخدموا معايا انا و اختي الكبيرة الشدة احيانا
بابا كان عنده وجهة نظر تربوية غريبة حبتين مش عارفة جابها منين انه لما يحب يعاقبنا يمنع نفسه عن الضفع على الوجه "الضرب على الوش"او التلطيش بالعصاية و ان الاب العاقل هو اللي يضرب عياله على ايديهم او يمدهم على رجليهم زي المدارس
بابا كان شايف ان لو المد على الرجلين غلط مكانوش المدرسين استخدموه في التأديب و لا كانوا الشيوخ استخدموه زمان في الكتاب مع الاطفال اللي بيحفظوا القران
علشان كده بابا كان من غير غضب و لا زعيق و لا كلام كتير لما واحدة فينا تغلط يناديها و يقول لها افتحي ايديكي و يضربها عصايتين علشان تعرف غلطها
و لما تكون الغلطة كبيرة شوية يقول لها ادخلي اوضتك و اقعدي على السرير و يجيب معاه الخرزانة و انا او اختي ننام على ضهرنا و نرفع رجلينا و لو كنت انا اللي باتمد على رجليا اختي الكبيرة تيجي تمسك رجليا و لو اختي الكبيرة اللي بتتمد على رجليها ينادي ماما تمسك له رجليها علشان يمدها على رجليها "مكانش بيخليني امسك له رجلين اختي الكبيرة و هي بتتمد على رجليها علشان تفضل المقامات محفوظة هههه حتى المد على الرجلين كان له عند بابا قواعد و اصول مش اي حاجة هههه "
بابا لما كان بيمدني على رجليا او يمد اختي على رجليها مكانش بيزود في الضرب على رجلينا عن خمس او ست عصيان بالكتير
و كنت بعد ما اتمد على رجليا اقعد اعيط شوية في اوضتي و بعدين اطلع اغسل وشي و استكمل حياتي عادي و ممكن اتفرج على التلفزيون مع بابا و ممكن احط راسي في حجره عادي نظام غلطت و اتمديت على رجليا و خلاص مفيش جو الرعب قبل ما اتمد على رجليا و النكد و التوبيخ بعد ما اتمد على رجليا اللي بشوفه في قصص المد على الرجلين الموجودة في مدونتكم فلكة البنات ده خالص
كل سنين الطفولة و ابتدائي مرت و انا مفكرة ان الضرب اللي بابا بيضربهولنا انا و اختي على رجلينا هو ده المد على الرجلين شبه المد اللي بنشوفه في المسلسلات او حتى كنت باشوفه لما واحدة زميلتي في الفصل تتمد على رجليها او لما واحدة صاحبتي تحكيلي ان باباها او مامتها مدتها على رجليها
لغاية ما وصلت سنة خامسة ابتدائي و جات لنا مدرسة عربي مفترية "ابلة عيشة"
ابلة عيشة كان اقل عقاب عندها الضرب على الايدين اربع عصيان ده لو حد اتكلم في الحصة او معرفش اجابة سؤال
لكن عقوبة الواجب او التسميع معروفة مد على الرجلين و مكانش في عند ابلة عيشة فرق بين البنت و الولد في المد على الرجلين غير في حاجة واحدة بس
الولد اللي معملش الواجب بيتمد على رجليه لكن البنت اللي معملتش الواجب بتتمد على رجليها بس هو ده الفرق هههه
و تقريبا مكانش بيعدي يوم من غير ما اربع خمس بنات و صبيان ما يتمدوا على رجليهم من ابلة عيشة
و بصراحة هي كانت سريعة في موضوع المد على الرجلين ده علشان ماتضيعش وقت الحصة
يعني تخلي بنتين يلفوا على الواجب و اثناء لف البنتين تكون هي بتسمع تخلص تسميع يكون البنت اللي عليها الدور في المد على رجليها قالعة الجزمة و رجليها حافية و مستعدة للمد و البنت اللي تقعد تعيط و تتحايل و تحس انها هتضيع وقت تاجلها للاخر و عقبال ما البنت المتعبة يجي دورها في المد على رجليها يكون الفراش وصل و من غير كلام يا البنت تكون اتجرأت و قلعت جزمتها و رفعت رجليها يا اما عم رمضان الفراش يشدها بحالها و ياخدها يمدها على رجليها في الفلكة بمعرفته تحت في حوش المدرسة و يخلي المدرسة كلهاتسمع صوتها و هي بتتمد
و بالطريقة دي كان عندها استعداد تمد كل حصة شوية بنات على رجليهم من غير ما وقت الحصة يضيع "قمة الضمير و الانسانية صراحة هههه "
مع ابلة عيشة شفنا كل صور و اشكال المد على الرجلين
لما تكون عندنا حصة اولى و شادة حيلها تقعد اللي هاتتمد على رجليها على الارض و هي فاردة رجليها و ابلة عيشة تقلع جزمتها هي كمان في قمة المشاركة الوجدانية مع البنت اللي بتتمد و تدوس ابلة عيشة ب رجليها الغليظة على قصبة رجلين المسكينة اللي عليها الدور في المد على رجليها و ما تخليش رجلين البنت اللي بتتمد تفلت لا يمين و لا شمال اثناء المد على رجليها
لو ابلة عيشة في الحصة اللي بعد الفسحة يبقى المد على الرجلين بالطريقة الاكثر شهرة في المدارس و هي ان البنت اللي عليها الدور في المد على رجليها بعد ما تقلع جزمتها تتفضل مشكورة و تقعد في اول تختة (اول ديسك) و ترفع رجليها على الدرج و بنتين يمسكوا رجليها و ابلة عيشة تعزف بالخرزانة على رجلين البنت لحن المد على الرجلين المميز
ابلة عيشة كانت بتمد البنت على رجليها بنفس آلية و تلقائية تصحيحها للكراسات
انا اتمديت على رجليا مرة واحدة من ابلة عيشة ممكن احكيها بعد كده بالتفصيل و كانت المرة اللي اتمديت على رجليا فيها من ابلة عيشة سبب اني عرفت الخلطة السرية في سمعتها الرهيبة في المد على الرجلين طريقتها السحرية شديدة القسوة للي جربت قبل كده تتمد على رجليها هتفهم سر القسوة في انها كانت تقريبا بتمد البنت عشر خرزانات في اقل من عشر ثواني مش عارفة بقى هل كانت رغبة منها في السرعة و الالية و علشان تلحق تمد اكبر عدد ممكن من العيال و لا رغبة في زيادة الالم
العشر خرزانات لما كانوا بينزلوا على رجلين اللي بتتمد في اقصر وقت مش بتدي للبنت فرصة تاخد نفسها و عقبال ما تصرخ حتى من الضربة الاولى تكون اخدت على رجليها الخرزانة التالتة او الرابعة يمكن انا فاكرة انها لما مدتني على رجليا تقريبا ماخدتش نفسي غير بعد ما البنات سابوا رجليا و ده يخلي البنت اللي بتتمد تحس ان العشر ثواني دول نص ساعة من التعذيب المتواصل على القدمين
و من كوميديا المد على الرجلين و هي كوميديا سوداء بلا شك ان مرة ابلة عيشة كان عندها حالة وفاه و كان كل مدرسين المدرسة بيحاولوا يساعدوها علشان ترجع لمجدها و تالقها و طلعت على السبورة حوالي خمستاشر ولد و بنت مش حافظين نص من النصوص و النص ده كان ايات من سورة قرانية فالابلة عيشة مارست مهمتها في مد الولاد و البنات على التختة الاولى (الديسك الاول) عادي لكن حست ان دراعها وجعها و انها مش في لياقتها و خافت لتكون بتمد العيال على رجليهم بدون اتقان فبعتت طالبة لاستاذ فريد في الفصل اللي جنبنا تطلب منه خدمة انه يجي يساعدها في مد البنات اللي فاضلين على رجليهم و الاستاذ فريد بصراحة في شهامة الانسان المصري الاصيل كمل على البنات مد مزبوط زي ما كتاب المد على الرجلين ما بيقول و كمان هو بالغ في قوة المد منها مساعدة لزميلته في ازمتها و منها انه كان مسيحي و عايز يدعم ركائز الوحدة الوطنية و بيمارس دوره في مد البنات اللي مش حافظين القران "صحيح طول عمرك اصيل يا ابو نسمة هههه "
و في الاخر ابلة عيشة شكرت الاستاذ فريد شكر جزيل و عبرت عن امتنانها و هو رد عليها اننا كلنا يا ابلة عيشة هنا في خدمتك و بعد ما قفل باب الفصل و خرج عبرت ابلة عيشة عن عميق فخرها بالوحدة الوطنية و ان شوفوا يا اولاد ااي استاذ فريد مسيحي و مع ذلك قام بدوره في مد الولاد و البنات اللي مش حافظين على رجليهم علشان نعرف ان مصر هتفضل طول عمرها ايد واحدة "تراني تاثرت لحظة ابكي"
الغريب ان ابلة عيشة كانت بتعتبر خوف العيال منها دليل نجاح و اتقان للعمل و ده اكبر دليل على قوة و قدم العنكبوت اللي معشش في نافوخها
بابا كان عنده وجهة نظر تربوية غريبة حبتين مش عارفة جابها منين انه لما يحب يعاقبنا يمنع نفسه عن الضفع على الوجه "الضرب على الوش"او التلطيش بالعصاية و ان الاب العاقل هو اللي يضرب عياله على ايديهم او يمدهم على رجليهم زي المدارس
بابا كان شايف ان لو المد على الرجلين غلط مكانوش المدرسين استخدموه في التأديب و لا كانوا الشيوخ استخدموه زمان في الكتاب مع الاطفال اللي بيحفظوا القران
علشان كده بابا كان من غير غضب و لا زعيق و لا كلام كتير لما واحدة فينا تغلط يناديها و يقول لها افتحي ايديكي و يضربها عصايتين علشان تعرف غلطها
و لما تكون الغلطة كبيرة شوية يقول لها ادخلي اوضتك و اقعدي على السرير و يجيب معاه الخرزانة و انا او اختي ننام على ضهرنا و نرفع رجلينا و لو كنت انا اللي باتمد على رجليا اختي الكبيرة تيجي تمسك رجليا و لو اختي الكبيرة اللي بتتمد على رجليها ينادي ماما تمسك له رجليها علشان يمدها على رجليها "مكانش بيخليني امسك له رجلين اختي الكبيرة و هي بتتمد على رجليها علشان تفضل المقامات محفوظة هههه حتى المد على الرجلين كان له عند بابا قواعد و اصول مش اي حاجة هههه "
بابا لما كان بيمدني على رجليا او يمد اختي على رجليها مكانش بيزود في الضرب على رجلينا عن خمس او ست عصيان بالكتير
و كنت بعد ما اتمد على رجليا اقعد اعيط شوية في اوضتي و بعدين اطلع اغسل وشي و استكمل حياتي عادي و ممكن اتفرج على التلفزيون مع بابا و ممكن احط راسي في حجره عادي نظام غلطت و اتمديت على رجليا و خلاص مفيش جو الرعب قبل ما اتمد على رجليا و النكد و التوبيخ بعد ما اتمد على رجليا اللي بشوفه في قصص المد على الرجلين الموجودة في مدونتكم فلكة البنات ده خالص
كل سنين الطفولة و ابتدائي مرت و انا مفكرة ان الضرب اللي بابا بيضربهولنا انا و اختي على رجلينا هو ده المد على الرجلين شبه المد اللي بنشوفه في المسلسلات او حتى كنت باشوفه لما واحدة زميلتي في الفصل تتمد على رجليها او لما واحدة صاحبتي تحكيلي ان باباها او مامتها مدتها على رجليها
لغاية ما وصلت سنة خامسة ابتدائي و جات لنا مدرسة عربي مفترية "ابلة عيشة"
ابلة عيشة كان اقل عقاب عندها الضرب على الايدين اربع عصيان ده لو حد اتكلم في الحصة او معرفش اجابة سؤال
لكن عقوبة الواجب او التسميع معروفة مد على الرجلين و مكانش في عند ابلة عيشة فرق بين البنت و الولد في المد على الرجلين غير في حاجة واحدة بس
الولد اللي معملش الواجب بيتمد على رجليه لكن البنت اللي معملتش الواجب بتتمد على رجليها بس هو ده الفرق هههه
و تقريبا مكانش بيعدي يوم من غير ما اربع خمس بنات و صبيان ما يتمدوا على رجليهم من ابلة عيشة
و بصراحة هي كانت سريعة في موضوع المد على الرجلين ده علشان ماتضيعش وقت الحصة
يعني تخلي بنتين يلفوا على الواجب و اثناء لف البنتين تكون هي بتسمع تخلص تسميع يكون البنت اللي عليها الدور في المد على رجليها قالعة الجزمة و رجليها حافية و مستعدة للمد و البنت اللي تقعد تعيط و تتحايل و تحس انها هتضيع وقت تاجلها للاخر و عقبال ما البنت المتعبة يجي دورها في المد على رجليها يكون الفراش وصل و من غير كلام يا البنت تكون اتجرأت و قلعت جزمتها و رفعت رجليها يا اما عم رمضان الفراش يشدها بحالها و ياخدها يمدها على رجليها في الفلكة بمعرفته تحت في حوش المدرسة و يخلي المدرسة كلهاتسمع صوتها و هي بتتمد
و بالطريقة دي كان عندها استعداد تمد كل حصة شوية بنات على رجليهم من غير ما وقت الحصة يضيع "قمة الضمير و الانسانية صراحة هههه "
مع ابلة عيشة شفنا كل صور و اشكال المد على الرجلين
لما تكون عندنا حصة اولى و شادة حيلها تقعد اللي هاتتمد على رجليها على الارض و هي فاردة رجليها و ابلة عيشة تقلع جزمتها هي كمان في قمة المشاركة الوجدانية مع البنت اللي بتتمد و تدوس ابلة عيشة ب رجليها الغليظة على قصبة رجلين المسكينة اللي عليها الدور في المد على رجليها و ما تخليش رجلين البنت اللي بتتمد تفلت لا يمين و لا شمال اثناء المد على رجليها
لو ابلة عيشة في الحصة اللي بعد الفسحة يبقى المد على الرجلين بالطريقة الاكثر شهرة في المدارس و هي ان البنت اللي عليها الدور في المد على رجليها بعد ما تقلع جزمتها تتفضل مشكورة و تقعد في اول تختة (اول ديسك) و ترفع رجليها على الدرج و بنتين يمسكوا رجليها و ابلة عيشة تعزف بالخرزانة على رجلين البنت لحن المد على الرجلين المميز
ابلة عيشة كانت بتمد البنت على رجليها بنفس آلية و تلقائية تصحيحها للكراسات
انا اتمديت على رجليا مرة واحدة من ابلة عيشة ممكن احكيها بعد كده بالتفصيل و كانت المرة اللي اتمديت على رجليا فيها من ابلة عيشة سبب اني عرفت الخلطة السرية في سمعتها الرهيبة في المد على الرجلين طريقتها السحرية شديدة القسوة للي جربت قبل كده تتمد على رجليها هتفهم سر القسوة في انها كانت تقريبا بتمد البنت عشر خرزانات في اقل من عشر ثواني مش عارفة بقى هل كانت رغبة منها في السرعة و الالية و علشان تلحق تمد اكبر عدد ممكن من العيال و لا رغبة في زيادة الالم
العشر خرزانات لما كانوا بينزلوا على رجلين اللي بتتمد في اقصر وقت مش بتدي للبنت فرصة تاخد نفسها و عقبال ما تصرخ حتى من الضربة الاولى تكون اخدت على رجليها الخرزانة التالتة او الرابعة يمكن انا فاكرة انها لما مدتني على رجليا تقريبا ماخدتش نفسي غير بعد ما البنات سابوا رجليا و ده يخلي البنت اللي بتتمد تحس ان العشر ثواني دول نص ساعة من التعذيب المتواصل على القدمين
و من كوميديا المد على الرجلين و هي كوميديا سوداء بلا شك ان مرة ابلة عيشة كان عندها حالة وفاه و كان كل مدرسين المدرسة بيحاولوا يساعدوها علشان ترجع لمجدها و تالقها و طلعت على السبورة حوالي خمستاشر ولد و بنت مش حافظين نص من النصوص و النص ده كان ايات من سورة قرانية فالابلة عيشة مارست مهمتها في مد الولاد و البنات على التختة الاولى (الديسك الاول) عادي لكن حست ان دراعها وجعها و انها مش في لياقتها و خافت لتكون بتمد العيال على رجليهم بدون اتقان فبعتت طالبة لاستاذ فريد في الفصل اللي جنبنا تطلب منه خدمة انه يجي يساعدها في مد البنات اللي فاضلين على رجليهم و الاستاذ فريد بصراحة في شهامة الانسان المصري الاصيل كمل على البنات مد مزبوط زي ما كتاب المد على الرجلين ما بيقول و كمان هو بالغ في قوة المد منها مساعدة لزميلته في ازمتها و منها انه كان مسيحي و عايز يدعم ركائز الوحدة الوطنية و بيمارس دوره في مد البنات اللي مش حافظين القران "صحيح طول عمرك اصيل يا ابو نسمة هههه "
و في الاخر ابلة عيشة شكرت الاستاذ فريد شكر جزيل و عبرت عن امتنانها و هو رد عليها اننا كلنا يا ابلة عيشة هنا في خدمتك و بعد ما قفل باب الفصل و خرج عبرت ابلة عيشة عن عميق فخرها بالوحدة الوطنية و ان شوفوا يا اولاد ااي استاذ فريد مسيحي و مع ذلك قام بدوره في مد الولاد و البنات اللي مش حافظين على رجليهم علشان نعرف ان مصر هتفضل طول عمرها ايد واحدة "تراني تاثرت لحظة ابكي"
الغريب ان ابلة عيشة كانت بتعتبر خوف العيال منها دليل نجاح و اتقان للعمل و ده اكبر دليل على قوة و قدم العنكبوت اللي معشش في نافوخها
أزال المؤلف هذا التعليق.
ردحذف