التخطي إلى المحتوى الرئيسي

رجلين الاميرة انجي في فلقة ابلة عزيزة - قصص المد على الرجلين

.. اسمي انجي جبت ملحق انجليزي في تانية اعدادي
اخدت درس عند مدرسة انجليزي كانت مشهورة بانها بتضرب جامد وبتمد على الرجلين صبيان وبنات
كان اسمها ميس عزيزة  وكانت بتمد على الرجلين في كل الحصص مفيش حصة عندها بتخلى من بنت او اتنين في كل مجموعة بيتمدوا على رجليهم
لدرجة انها كانت مخصصة وقت في الحصة للمد على القدمين
ماما كانت متحمسة توديني عندها لان ده دور تاني ممكن اعيد السنة وكانت اصلا طول السنة تهددني اني لو جبت ملحق هاتوديني في الصيف لميس عزيزة تقطع رجليا من الضرب كل حصة
ولانها كانت مشهورة بالضرب على الرجلين والايدين واحيانا كانت بتعبط البنت على مؤخرتها فكانت مخصصة ادوات للمد على الرجلين  لدرجة انها كان عندها فلقة بجد مش مجرد مد على الرجلين على الترابيزة او مد القدمين على الكرسي لاء كانت بتمد على فلقة
كانت لما تيجي تمد البنت على رجليها تخليها تقلع الجزمة والشراب بحيث تبقى حافية القدمين تماما واصلا احنا كنا في الصيف واغلب البنات ماكانوش بيكونوا لابسين شرابات في رجليهم فكانت اللي عليها الدور في المد بتقلع الصندل او الباليرينا وتبقى رجليها حافية
و تطلب منها تقعد على الارض وترفع رجليها الحافيين وتنادي لاي بنتين يدخلوا رجليها في الفلكة اللي هي عبارة عن خشبة بحبل وتفضل تبرم في الفلكة لغاية ما الحبل يمسك على رجلين البنت عشان رجليها ما تفلتش اثناء المد وتخلي البنات يمسكوا الفلقة من الطرفين ويرفعوها لفوق فالبنت اللي رجليها مربوطة في الفلكة تلاقي نفسها توماتيكي توماتيكي نامت على ضهرها
وبعد كده تنزل بالخرزانة على رجلين البنت المربوطة في الفلقة

طبعا انا اتعلقت كتير في فلقة ميس عزيزة وانضربت على رجليا لما كفوف رجلي اتغيرت معالمها ومابقيتش عارفة صوابعي من كعابي
كانت لما تنادي عليا في بداية الحصة باللقب الشهير اللي طلعته عليا "الاميرة انجي" اعرف على طول اني هاتمد على رجليا الحصة دي وانها هاتفضل تتابع معايا التسميع والواجب لغاية ما تمدني على رجلي في الاخر


تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

قصص المد على الرجلين و الفلكة بين الفرجة و التهديد

انا دلوقتي مدام و ام كل قصصي مع الفلكة و المد على الرجلين و انا صغيرة فرجة على المد  او تهديد بالمد يعني يا اما باتفرج على زميلاتي البنات و هما بيتمدوا على رجليهم يا اما باتهدد بالمد على رجليا اول قصة مع المد على الرجلين اتهددت فيها بالمد على رجليا كنت في ابتدائي مش فاكرة ايه سبب اني كنت هاتمد على رجليا من ماما في البيت و انا كنت سمعت ماما بتغمز اختي الكبيرة و بتقولها روحي خبي العصاية و فعلا امي امعانا في رسم الدور عملت كل طقوس المد على الرجلين كانها هاتمدني على رجليا بجد خلتني اروح انام على ظهري على السرير و ارفع رجليا و ندهت اختي علشان تمسك رجليا علشان اتمد على رجليا و كأنهم في اخر لحظة ما لقيوش العصاية و امي قالت خلاص انها مش هاتمدني على رجليا و اختي نزلت رجليا و انا كنت صغيرة و مش مستوعبة يعني ايه مد على الرجلين و ايه يعني لما اتمد على رجليا ثاني قصة مد على الرجلين كانت مجرد فرجة على اختي الاكبر مني و بابا بيمدها على رجليها و هي في تالتة اعدادي ماما كانت بتسمع لاختي كلمات الانجليزي و واضح  ان اختي مكانتش حافظة كويس و واضح كمان انها كانت معرفاها انها لو معرفتش تسمع كويس

جوزي بيمدني على رجليا دلع وهزار

.. انا مدام غادة عندي حاليا 30 سنة كتير جوزي بيمدني على رجليا دلع وهزار بمشط او فرشة شعر وساعات يمدني على رجلي بخرطوم او يضربني على رجلي او مؤخرتي بالحزام بس ضرب هزار وساعات اخطف منه الخرطوم اوالحزام واجري وراه عشان اضربه على مؤخرته وساعات نلعب لعبة اللي كسب فيها يمد التاني على رجليه وزي ما جوزي ضربني علق ومدني على رجليا برضه انا ساعات كنت باكسب وبامد جوزي على رجليه وياما خليت الخرطوم يطرقع على كفوف رجليه انا وجوزي ساعات نعمل تحدي الفلكة مع بعض بنرمي الزهر والعدد اللي يطلع يبقى عدد الخرزانات اللي جوزي يضربني بيها على رجليا او امده بيها على رجليه هو فهمني قبل كده انه من النوع اللي بيحب مداعبة القدمين وكل واحد وميوله  ولان الطيور على اشكالها تقع انا برضه كان عندي ميول لان يتلعب في رجلي  وكان بيشدني في المدرسة او الدرس منظر المد على الرجلين  كان لما بنت زميلتنا تطلع عشان تتمد على رجليها كنت ساعات باتخيل نفسي مكانها باقلع جزمتي وباتمد على رجليا بس كنت بارجع اخاف  وساعات كنت احط نفسي مكان الابلة اللي بتمدها على رجليها او مكان البنت اللي ماسكة رجليها اثناء المد لكن الميول وحب ال

مد بالخرطوم على رجلين يارا و بسنت - قصص المد على الرجلين للبنات

انا بنت مصرية اسمي يارا انا حاليا في اولى كلية وماتعرضش لاسلوب العقاب بالضرب اي نوع من الضرب "سواء الضرب على الايدين او الرجلين او العبط على المؤخرة" ابدا في البيت او المدرسة وقضيت طفولتي و سنين تعليمي الاولى في الامارات مع اسرتي واهلي ربوني بطريقة راقية جدا مافيهاش ابدا تصور اني ممكن انا او واحدة من اخواتي البنات ممكن تتعرض لموقف انها تنضرب على ايديها او يجي في الخيال انها تتمد على رجليها وما كنتش سمعت خالص عن عقاب المد على الرجلين غير من زميلة سورية  سمعتها مرة بتقول "الفلئة للصبايا والصبيان" ولما سالتها لقيتها تقصد المد على الرجلين للبنات و الاولاد في الفلقة "الضرب على القدمين" و حكت لي قصص عن العقاب بالمد على الرجلين بالخرزانة او العصاية في البيت و التعليم غير كده ما كنتش سمعت عن المد ع الرجلين والفلقة خالص لكن لما رجعت مصر و كنت وقتها في تالتة اعدادي وكان اسلوب العقاب البدني موجود في المدرسة بس كان مجرد ان البنت اللي متجاوبش او تهمل واجباتها تنضرب على ايديها لكن مكانش في مد على الرجلين في المدرسة وكنت سمعت من بعض البنات انهم سبق لهم و اتمدوا عل

فلكة من ماما المدرسة - قصص الفلكة والمد على الرجلين

اتمديت على رجليا مرات قليلة لكن اكتر مرة اتمديت فيها وماثرة فيا هي الفلكة دي بالذات ماما كانت مدرسة برة البيت و جوة البيت  انا و اخواتي كنا اربع بنات و انا اصغرهم  لما كان يهل علينا موسم شهادات الشهر فكنت بشوف اخواتي البنات الاكبر مني وهما متشقلبين  ورجليهم لفوق متعلقين شبه الفلكة المدرسية او فلكة الكتاتيب  بتاعة زمان  وماما نازلة ضرب بالخرزانة على رجليهم  وصوت طرقعة الخرزانة على رجليهم مرعب وصويتهم جايب لاخر الدنيا والكلام اياه بتاع  ااه رجلييي اخر مرة و الله اخر مرة  المرة الجاية هذاكر نسبة النجاح المعترف بيه عند ماما اقل حاجة 70% في كل مادة و مفيش مادة تشيل مادة يعني لو واحدة مننا جايبة درجات نهائية في كل المواد ونقصت في الانجليزي مثلا عن سبعين في المية يبقى هاتتمد يعني هاتتمد  انا في الغالب كنت من البنات اللي ماشي حالهم وبعدي حاجز السبعين عشان اهرب من فلكة و علقة كل شهر  تقريبا مفيش شهر عدى بدون مد على الرجلين  لواحدة او اتنين من اخواتي البنات واحيانا كلهم على رجليهم بالدور خاصة اختي الكبيرة مباشرة كانت اكتر واحدة بتتمد على رجليها و بتكمل درجات نجاحها على رج

فلكة ساخنة في صيدلية بحزام الدكتورة اميرة

أنا غادة 26سنة أعمل بصيدلية في الفترة الصباحية و معي زميلتي  أميرة  . و  مرة  و في ساعة صبح كده  شفت و بالمرايا  البنت و هي  بتأخد  علب صابون طبي  و بتحطها بشنطتها  و رايحة للباب علشان تخرج  ناديت لها و هي عامله نفسها مش سمعاني طبعا  خلتني جريت عليها و مسكتها  و أنا بكلمها و بقول لها   لو سمحتي طلعي الصابون إللي حطيتيه في شنطتك  أنا شفتك من المرايا !  لو سمحتي !  إفتحي شنطتك ! لسه مكملتش جملتي  و لقتها  زقتني  على بترينة العرض لدرجة أتخبطت خبطة جمدة بظهري و رايحة للباب علشان تخرج تاني   بصيت بعنيها على الباب أتفاجئت بزميلتي أميرة   و هي  داخلة من باب الصيدلية أميرة شافت  الزقة  و سمعتني و أنا بتالم  و بنطق الاه بحرقه إنهارت زميلتي بالصراخ  و في إيه مالك يا غادة ! ! !  البنت دي  زقتك  ليه ؟  عملت فيكي إيه ؟ إلصراحة جسم زميلتي أميرة مليان شوية .  عني لدرجة البنت خافت منها  و برقت بعيونها جامد لأميرة  و كلامها بقى بخوف  و بشويش وقالت لأميرة مفيش حاجة ! !  مفيش حاجة ! ! و لو سمحتي أنا عايزة أخرج  ممكن توسعيلي . بقى ! !  بصت لي أميرة و قالت لي في أيه يا غادة ؟

يا بخت اللي يتمد منها - كانت بتدوس ببطن رجلها الحافية على رجلين البنت اللي بتتمد

.. انا عارف ان مدونة فلكة البنات مخصصة لقصص المد على الرجلين اللي اتعرضت لها فتيات لكن هاجرب حظي واحكي لكم قصة المد على رجلي رغم اني ولد بس اتمديت من انسة بنت رجليها كانت غاية في الجمال والانوثة القصة تغزل في اقدام اللي بتمد على الرجلين مش اللي بتتمد على رجليها في خامسة ابتدائي كان عندنا مدرسة عربي شابة اسمها فاتن وكانت جميلة جدا وكانت حنينة رغم انها كانت بتضرب على الايدين وبتمد على الرجلين صبيان وبنات بس كان ضرب بمسطرة عريضة مش بتوجع زي ضرب محترفين التعذيب اللي كانوا بيمدونا على رجلينا لغاية ما تورم ميس فاتن كان ضربها على الايدين او الرجلين شبه قرصة الودن كانت طريقتها في المد على الرجلين مش طريقة محترفين كنت تحسها واحدة صاحبتك بتمدك على رجلك في لعبة شايب مش مدرسة بتمد على الرجلين في فلقة مدرسية كانت لما تيجي تمد ولد او بنت على رجلها كانت تقلع جزمتها مع اللي هاتمدها واللي هاتتمد تقعد على الارض وتفرد رجليها وكانت ميس فاتن هي كمان تخلع جزمتها او صندلها وتحط رجلها فوق رجلين البنت اللي بتمدها مكانت بتدوس برجلها جامد كانت يدوب بتثبت رجلين البنت اللي بتتمد وكانت بتضرب بالمسطرة

اريج مدرسة وغاوية تمد على الرجلين

اسمي اريج وباحب امد على الرجلين في الفلئة او بدون فلئة سني 25 سنة  وشغالة مدرسة عربي في مدرسة اعدادية للبنات وبادرس لبنات تانية اعدادي يعني السن المثالي للمد ع الرجلين "الضرب على القدمين" مخصصة يوم في الاسبوع للتسميع والتفتيش على واجبات البنات ومفيش اسبوع الا وباقفش فيه اربع او خمس بنات مهملات باقطع رجليهم بالخرزانة في معانا مدرسات بيكتفوا بضرب البنات المهملات على ايديهم بالعصاية وساعات الابلة المديرة بتلجأ في عقاب البنات لطريقة العبط او الضرب على المؤخرة واحيانا لما يكون عندها طابور بنات عايزة تمدهم على رجليهم تبعت لي امدهم في اوضة المديرة او في الطرقة او في ارض الطابور طبعا لما بيستدعوني امد البنات على رجليهم في اوضة المديرة بامد البنات في الفلقة ورغم ان في مدرسات غيري بيمدوا على الرجلين بس انا بقيت مشهورة في المدرسة باني اكتر واحدة بامد البنات على رجليهم والغريب اني باحب امد البنات جدا وباستمتع بكده مش عارفة بقى هي عقدة من الطفولة ولا ايه  بابا اصلا كان ازهري وكان العقاب المعتاد ليه ان اي حد يغلط مننا انا او اي واحدة من اخواتي انه كان يمدنا على رجلينا

رسالة قارئة : اتمديت على رجليا وانا كبيرة

قصة الفلكة دي من رسالة لاحدى متابعات مدونة فلكة البنات مرحبا انا اسمي ريم بشتغل مدرسة لغة عربية ،اتمديت على رجليا وانا كبيرة  .. كان المد على الرجلين شيء عادي جدا وما يخطرش على بالي ..   انا اصلا ما شفت وانا صغيرة حدا يتمد ادامي ..  كنت اشوفها عالتلفزيون وبس .. كنت بدرس بالسنة التالتة في الجامعة .. قالولي صحابي في مدرسة مافيهاش مدرسة لغة عربية .  رحت قابلت المدير واتفقنا ع الدروس وقلي اتفضلي من بكرا .. دخلت الصف وكنت مرتبكة جدا .. اول مرة بوقف ادام الطلاب .. شرحتلهم الدرس وعطيتهم الواجب ..  وتاني يوم في 7 طلاب ما عملوش الواجب .. طالعتهن برا عشان العقاب  .. وفجأة خطرلي امدهم ..  قلتلهم اقلعو الجزم يلا عشان  تتمد انت وهي .. عشان تعرفو ما تعملوش الواجب .. بدات حفلة الرجاء والعياط وانا ماعرفتش ليه صممت ع المد على القدمين .  ا جاني اول ولد كان بدون شراب .. مديتو 10 عصيان على رجليه  .. انا اول مرة بمد ع الرجلين او حتى اشوف المد وبدون ادوات  .. خليتهم يقعدو ع الكرسي بالعكس ويفردوا رجليهم. وجبت عصاية مسطحة من الصف يلي جنبنا ..  حسيت بمتعة كبيرة وانا بمد ع الرجلين .. جت بعدها دور ال

ماما مدتني على رجلي وانا في اولى اعدادي

.. عايزة اشارك في مدونة فلقة البنات بقصة حصلت لي اتمديت على رجلي في اولى اعدادي من ماما انا كنت ضعيفة في الرياضة فماما طلبت من اختي الكبيرة تشرح لي وتتابعني في الرياضة باعتبار انها كانت في كلية تربية قسم رياضة ماما حذرتني اني لو ماسمعتش كلام اختي والتزمت معاها انا هاتضربني جامد ماما كانت لما بتحب تضربنا يا اما كانت بتجري ورانا بالشبشب يا اما بتهرينا ضرب بالخرطوم وساعات كانت تقولي لو ما عملتيش كذا هاقطع لك طيزك بالخرطوم "تقصد تضربني على مؤخرتي - تعبطني يعني" المهم اختي الكبيرة اشتكت لما اني بادلع ولقيت ماما غضبت وتوقعت انها هاتجري ورايا بالخرطوم زي ما هي متعودة لكن في المرة اتفاجئت بيها بتنده لي وبتقولي تعالي هنا يا بت نامي على الارض وارفعي رجليكي رغم اني كنت متعودة انها لما تيجي تضربني اني اجري وهي تجري ورايا لكن في المرة دي لقتني باسمع كلامها واستسلمت ونمت على الارض مكان ما قالت لي ورفعت رجليا الاتنين وهما حافيين وخلت اختي تجيب الخرزانة اللي بابا كان بيعاقبنا بها انا واخواتي ماما قالت لاختي امسكي لي رجليها الكلبة دي وبدات ماما ترفع الخرزانة بعزم ما عندها وتنزل بيها

الاصعب من المد على الرجلين انتظار دورك في المد على رجليكي

الاصعب من المد ع الرجلين انتظار المد ع الرجلين انا مدام سماح كنت تلميذة متوسطة في مدرسة ابتدائية حكومية في بلد شبه ريفية و كان المد على الرجلين للبنات و الولاد عقاب يومي معتاد على التسميع و الواجبات كان المد على الرجلين في مدرستنا على الارض او في التختة مكانش عندنا فلكة كنا بس بنسمع عنها لكن مش فاكرة اني اتمديت على رجليا في فلكة رغم اني اتمديت كتير  على الرغم اني جربت لسوعة خرزانة الابلة زينب و مسطرة الابلة فايزة على ايديا و رجليا الا ان كل مرة بافتكر فيها المد على الرجلين في ابتدائي مش بافتكر قسوة و لسوعة المد قد ما بافتكر و انا واقفة حافية و مستنيا دوري في المد على رجليا من اول لحظة ما الابلة زينب و كلمتها الشهيرة "اللي ما عملتش الواجب تطلع لي هنا برة و تقلع الجزمة علشان اسلم على رجليها بالخرزانة" و الغريب ان الكلمة دي اول ما بتتقال بتثير الرعب من المد على الرجلين و في نفس الوقت كانت بتضحك الفصل كله بمن فيهم البنت اللي طالعة علشان تتمد  انا فاكرة مرة طلعت علشان اتمد بسبب الواجب اني ضحكت على الكلمة دي مش عارفة ليه يمكن كنت بداري كسوفي من منظري و الفصل كله مستن